איך נעביר את הקטנטנים שלנו לשעון חורף באופן הקל ביותר עבורם?

איך נעביר את הקטנטנים שלנו לשעון חורף באופן הקל ביותר עבורם?

פתחו יומנים וסמנו את ה-31 לאוקטובר, כי ביום הזה אנחנו נעביר את השעון שעה אחורה – כלומר, נזכה בעוד שעה מלאה של שינה! המחשבה מאחורי החלפת השעון מעונת הקיץ לחורף, הגיעה מתוך רצון לחסוך באנרגיה ולקום עם זריחת השמש. המשמעות היא שבקיץ אנחנו נהנות מיותר שעות אור, ובחורף מחשיך יותר מוקדם ואנחנו מתעוררות והולכות לישון יותר מוקדם. אז איך נתמודד עם המעבר לשעון החורף והיקיצה המוקדמת של הקטנטנים שלנו? הכנתי לכן כמה טיפים שיסייעו לכן לעבור בקלות את המעבר.

טיפ מספר 1: שימו לב לסימני העייפות הפיזיים של הקטנטנים בשעה מוקדמת יותר

הגוף שלנו מאותת לנו על מצבו בדרכים שונות כשאנחנו רעבות, כואבות וגם עייפות – כך גם הקטנטנים שלו מראים על סימני עייפות (גם אם הם טוענים שהם ממש לא עייפים). אז בואו נכיר קודם את הגוף שלנו בתהליך השינה, שמעורבים בו מספר רב של הורמונים:
בגוף שלנו יש את הורמון המלטונין שנחשב להורמון השינה – כשיש רמות גבוהות ממנו, הגוף שלנו מאותת לנו שאנחנו עייפות וצריכות להתחיל את תהליך ההירדמות לקראת שינה עמוקה וטובה. אחת הפעולות של הורמון המלטונין היא להגביר את הייצור שלו כשהחושך מגיע, כלומר הגוף שלנו מרגיש את השמש שוקעת, העין קולטת כמות יורדת של אור ומעבירה אות למוח שהגיע הזמן להתחיל לייצר מלטונין שמעייף אותנו.
כשאתן מכינות את הקטנטנים לשינה איכותית – מאוד מאוד חשוב לקחת בחשבון את המלטונין והורמונים נוספים, לראות את סימני העייפות בשעה מוקדמת יותר ולהתחיל בהכנה לשינה, גם אם מדובר בשעה מוקדמת יותר מהרגיל. אם נעכב את השינה, הקטנטנים שלנו עלולים להגיע לעייפות יתר ולהתקשות עם ההירדמות ועם הכניסה לשינה עמוקה ואיכותית.
אני ממליצה לכן לחפש את סימני העייפות, ולהתחיל את ההכנה לשינה כשעה קודם ביום שבו מחליפים לשעון חורף.

טיפ מספר 2: צרו זמן איכות ממוקד אחרי המסגרות ולפני השינה

לפעמים, בגלל שהמסגרות מסתיימות בשעות אחר-הצהריים ושעת ההשכבה הופכת להיות מוקדמת יותר, אצל חלק מהמשפחות, לא נשאר הרבה זמן לבלות יחד – הורים וילדים.
הפתרון שאני מציעה לכן, הוא פשוט ליצור זמן איכות ממוקד, בשעות אחר-הצהריים, שיבקש מאה אחוז נוכחות שלכן עם הקטנטנים – בלי פלאפונים, בלי טלוויזיה, בלי אייפדים ובלי הסחות דעת אחרות, רק אתן והם. הצעות מעניינות לבילוי איתם יכולות להיות יצירה משותפת, אפייה של עוגיות, משחק קופסא, הרכבת פאזל, שתילה בגינה ועוד ועוד. הפעילויות הללו יכולות להיות מתאימות למגוון רב של גילאים ויכולות, כך שאם ישנם עוד ילדים בבית, אפשר לעשות זמן בילוי חגיגי ומשותף לכולם, לפני שמתחילים להתכונן לבואו של הערב.
אם אתן חוזרות מאוחר מהעבודה, או שלא מתאפשר לכן למצוא זמן בשעות אחר-הצהריים, אתן יכולות לנסות למצוא זמן איכות בבוקר. בגלל שהזריחה עולה מוקדמת יותר, והילדים מתעוררים מוקדם יותר, אפשר לנצל את הזמן לפני שמתפצלים למסגרות לבילוי משותף. גם בשעות הללו, השתדלו שהזמן יהיה ללא הסחות דעת, גירויים שונים, הפרעות ודאגות – הקדישו את מלוא הנוכחות להשלמת פעילות איכותית עם הקטנטנים.

טיפ מספר 3: הכינו את כל הבית לקראת שעת ההשכבה

אחרי שהשלמנו את הבילוי המשותף והאיכותי איתם, והחושך מתחיל לרדת ולעטוף את הבית, סופר קריטי ומשמעותי לארגן את כל האווירה בבית לקראת השינה, גם אם השעה מוקדמת יותר.
מה הכוונה? עם שקיעת השמש כדאי להכניס את כל הבית לאווירה רגועה יותר, שלווה ונינוחה. אתן יכולות לארגן ארוחת ערב משפחתית, להחליש את המוסיקה או להעביר את הטלוויזיה למצב פחות צוהל ורועש. כשתתחילו להכין את הקטנטן או הקטנטנה שלכן לקראת השינה, הם לא יביעו התנגדות להשכבה ויוכלו להתמסר להירדמות ולשינה. אם הם יחושו עייפות, אבל כל הבית יהיה פעיל וצוהל, הם ככל הנראה לא ישתפו פעולה ואז עלולים להגיע לעייפות יתר, בעקבות רמות גבוהות של הורמונים מעוררים שמקשיבים לרחשי הסביבה.

טיפ מספר 4: סנכרנו את השעון הביולוגי של הקטנטנים (ושלכן)

בימים הראשונים שאחרי המעבר לשעון החורף, הקטנטנים שלנו יכולים להתעורר מוקדם, ולעיתים אפילו מוקדם מדי. החשיבות הבריאותית של כך נובעת מההשפעה שיש לאור וחושך על המערך ההורמונלי של הגוף שלנו, לכן, חשוב מאוד לסנכרן את השעון הביולוגי שלהם עם השעון הכללי של העולם.
אם הקטנטנים מתעוררים בשעה מוקדמת מדי, בשעות לפנות בוקר או אפילו לפני שהשמש זורחת, סופר חשוב להחזיר אותם לישון עוד כשהחדר חשוך והאווירה רגועה – לא להדליק אור גדול או טלוויזיה, ולא ליצור אינטראקציה מעוררת, שמרו על טונים נמוכים ולחישות כדי להשאיר את ההרגשה של השינה. נקודה חשובה היא לא לנסות להשכיב את הילד לישון בשעה מאוחרת יותר, כדי לגרום לו לקום מאוחר יותר – הפעולה הזו עלולה להביא לכן דווקא תוצאות הפוכות! הילד יצבור עייפות, יישן פחות טוב ויתעורר אפילו מוקדם יותר.
אם הקטנטנים שלכם דווקא מתקשים להתעורר, כדאי לפתוח את התריס בחדר שלהם, לחשוף אותם לקרני השמש הראשונות ולעזור לגוף שלהם לעורר את ייצור המלטונין. כך, הם לאט לאט יתעוררו בתחושה רעננה ועירנית יותר.

שיהיה לכולנו חורף חמים ונעים, עם שינה מלאה ומתוקה!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

לעוד טיפים וכלים להורות, כתבות ועדכונים

הצטרפי לקהילה שלנו!

דילוג לתוכן