fbpx

מדינה תחת התקפה – איך מתמודדים עם מצבי לחץ בקרב ילדים?

מדינה תחת התקפה – איך מתמודדים עם מצבי לחץ בקרב ילדים?

בימים טרופים אלה, כשהדרום שוב בוער ומפלס החרדה עולה בין כל הטילים, הדיווחים, האזעקות והדאגה לביטחון הכללי והאישי רצינו לשלוח חיבוק חם ותומך לתושבי הדרום וגם לתת לך כמה טיפים שיעזרו לך לזהות מה עובר על הקטנטנים על מנת שתוכלי לתווך להם את המציאות בצורה פשוטה, לעזור להם לווסת את הרגשות שעולים ולטעת בהם תחושה של שלווה וביטחון.

מהו מצב של לחץ?

הכוונה היא למצב שבו יש פער בין מה שאני חושבת שאני צריכה כדי להתמודד עם סיטואציה מסוימת לבין מה שאני חושבת שיש לי כדי להתמודד איתו.

כלומר, התחושה היא סובייקטיבית, וכל אחד יחווה אותה מהמקום האנדבידואלי שלו, מגיל 0 ועד בכלל.

זיהוי מוקדם של הסימנים

כמו בכל נושא אחר הנוגע לטיפול בתינוקות – אנחנו בסמול טוק מאמינים שזיהוי מוקדם של הסימנים שמשדר הילד מאפשר לנו לתת את המענה המתאים מייד, מבלי לחכות שהמצוקה תתגבר. ברוב המקרים אפשר למנוע את הבכי.

איך נדע שהילד חווה לחץ?

נשים לב לכל שינוי חריג בהתנהגות שלו, נראה סימנים שאינם מאפיינים את התינוק או את השלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא, הן ברמה הפיזית והן ברמה הרגשית. למשל:

  • תנועות גוף מרובות שחוזרות על עצמן בלי קשר לצורך רגיל שאנחנו מכירים.
  • שינויים בהרגלי התזונה – הילד פתאום אוכל המון או להיפך – לא רוצה לאכול.
  • לא ישן טוב בלילה, מתעורר באמצע השינה ולא נרדם שוב.
  • הילד "נדבק" אליך ברמה היסטרית ולא מוכן לרדת מהידיים.

אז איך מרגיעים ומעניקים לילד תחושה של ביטחון?

דוגמא אישית

גם בגיל צעיר מאד, הילדים ילמדו ויושפעו ממי ומאיך שאת באמת – מהפנימיות שלך ולאו דוקא מהמילים שאת אומרת כשאת מנסה לשחק אותה כאילו לא קרה כלום… האנרגיה שאת חווה עוברת, לכן אם את רוצה ילד רגוע – עליך להיות כזאת בעצמך.

  • חזקי את עצמך בדברים שעושים לך טוב, פיזית ונפשית
  • אל תדחיקי רגשות. אם קרה ואת בוכה לידם – פשוט הסבירי להם שקרה משהו שהעציב אותך.
  • פני זמן לעצמך – לעבד את מה שקורה, לבד או עם חברות, לאפשר ונטילצייה ותמיכה גם מהסביבה.
  • לזכור שאת עושה הכי טוב שאת יכולה בסיטואציה הקיימת, גם אם את לא יכולה לתקן את כל העולם.

מתן לגיטימצייה למה שקורה

אין טעם לנסות לטשטש את המציאות ולשקר לילדים. המצב אכן מפחיד ולא שגרתי, הימנעי ממשפטים כמו "לא קרה שום דבר", הכל בסדר", היי נוכחת באופן מלא ותני מקום אמיתי לרגשות ולשאלות שעולים. שקפי לילד מה קורה, עני על שאלות בצורה פשוטה וברורה, אפשר להסביר שכוחות הביטחון (הגיבורים) עושים הכל כדי לשמור עלינו. בין אם את מבחינה בצורך נפשי או פיזי, כמו צורך ביותר זמן משותף, מגע וחיבוק  זה הרגע לעצור את שטף החיים, להסתכל לילד בעיניים ולהעביר לו את המסר – "אני פה, נוכחת, אני רואה אותך והולכת לעשות את המקסימום שאני יכולה כדי לעזור לך"

להיעזר בכל החושים

  • מה רואים? למנן את הזוועות שאנחנו רואים על כל מסך,להשתדל שהילדים לא יספגו את כל הדיווחים והמראות הקשים, גם אם מדובר בארועים שמתקיימים רחוק – על המסך הכל נראה קרוב ומוחשי וזה מה שהילדים קולטים.
    עדיף למלא את הזמן בדברים טובים.
  • מה שומעים? מעבר למה ששומעים בחדשות, גם טון הדיבור שלך כשאת משוחחת עם בני המשפחה או
    עם חברה בטלפון משפיע ישירות – אם את מודאגת לחוצה והסטרית – זה מה שהילד יקלוט אז שימי לב לאינטואיציה.
  • ריח וטעם: לשבת יחד עם שאר בני המשפחה, אוכל טעים וזמן איכות עם המשפחה הם גם הזדמנות לדבר,
    לשתף, לשמוע איך מרגישים, לאפשר ביטוי בכל דרך יצירתית כמו ציור.
  • חוש המישוש: אל תחסכי בחיבוקים. מגע skin to skin מחזק את תחושת המוגנות והביטחון של הילד.

לשמור על השגרה

  • היצמדי לשגרה של שינה ואוכל ככל שניתן. אם בעקבות המצב יש שינויים- קחי בחשבון יותר זמן מראש להתכונן לשינה, להוריד אדרנלין, לעמעם את האורות, לשיר ולחבק עד שירדם.
  • גם אם התפניתם זמנית מהבית ועברתם למקום אחר עד יעבור זעם.. או בזמן השהייה בממ"ד –
    קחו אתכם חפצים שהילד קשור אליהם, את השמיכי, המוצץ, צעצועים ומשחקים אהובים,
    על מנת ליצור תחושה של מוכר וידוע גם בסביבה שלא רגילים אליה.

לא לפחד אם יש רגרסיה

לעיתים למרות כל המאמצים, עדיין תבחיני ברגרסייה. העניקי לילד את המענה לו הוא זקוק עכשיו, האמיני שזה זמני ובהמשך זה יעבור, דעי שההטענה הזו תיתן לו כוח לעוד זמן רב והכל זמני.

העצמה ע"י ראיית הטוב

קחי נשימה עמוקה בתוך הסיטואציה, עם כל הקושי הקיים, את הכוחות תשאבו מתוך הכרה והוקרה של הדברים הטובים שיש. והם קיימים! התבונני ומצאי את הרגעים הקטנים שעושים נחת, הסתכלי על הילד בעיניים, חזרי ואמרי לו דברים טובים על מי שהוא, תני חיזוק לאיכויות ולדברים הטובים שהוא עושה. מומלץ לשתף את שאר האחים אם יש וליצור מעגל פרגון משפחתי שבו כל אחד אומר דברים טובים על השני. זה יגרום להם לראות דברים טובים בעצמם גם בהמשך ויחזק את תחושת המסוגלות שלהם.

ומעל הכל – את הרי מכירה את הילד שלך הכי טוב…

אז סמכי על האנטואיציה שלך

תני לאהבה שבך לא לפחד להוביל.

האהבה תמיד מנצחת.

מאחלת לכולנו ימים רגועים ושלווים!!!

 

 


היית רוצה לדעת עוד?
אם תחום ההורות מושך אותך, אם את נהנית לעזור לאנשים אחרים – יש לנו הצעה מעניינת בשבילך!
בואי ללמוד שיטה מוכחת ולקבל את כל הידע, הכלים והליווי שיהפכו אותך לא רק לאמא משודרגת, שמגדלת את הילדים שלה בנחת ובביטחון אלא למנחת הורים מקצועית, מבוקשת, מסופקת ומרוויחה ושעוזרת לעוד הרבה משפחות צעירות שזקוקות לליווי ולתמיכה.
לפרטים נוספים היכנסי לחצי כאן

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ