ישנים בלילה – חלק ג' – איך להרדים את התינוק בקלות ללא בכי וללא התניות?

ישנים בלילה – חלק ג' –  איך להרדים את התינוק בקלות ללא בכי וללא התניות?

בחלק השלישי בסדרת הכתבות "ישנים בלילה" תגלו איך להרדים את התינוק בצורה עצמאית יותר ולאפשר לו שינה איכותית ורציפה יותר.

סביר להניח שאם יישמתם את כל מה שכבר למדנו בשתי החלקי הקודמים – הרדמה בסימנים המוקדמים לעייפות ובשיטת המדרגות והתמדתם יום יום, אתם כבר מרגישים שיפור גם בהרדמה עצמה וגם ברציפות של השינה ביום ובלילה ואפשר לעבור לשלב הבא שבה התינוק יירדם באופן עצמאי יותר, ללא התניות, כמו נדנוד בלתי פוסק או הירדמות תוך כדי אוכל, ובכך לאפשר לו לישון שינה יותר איכותית ורציפה.

חשוב שתדעו, למערכת ההורמונלית של השינה לוקח את הזמן שלה להבשיל, זהו תהליך הבשלה ביולוגי שגם תלוי בנו ההורים, גם מבחינת זיהוי הסימנים המוקדמים, אווירת השינה והתיווך לתינוק, כפי שדיברנו בכתבות הקודמות.. יחד עם זאת, תינוקות נולדים כמו ספוג ללמוד ולקלוט את העולם, ולכן תהליך של הרדמות עצמאית זה משהו שמתאפשר גם בגילאים מאוד רכים במקביל להקשבה לסימני הגוף ולתהליך ההבשלה הביולוגי והטבעי של המערכות השונות.

כדי להבין את זה לעומק ומה בכלל צריך לעשות, כדאי מאוד להכיר קודם את מבנה מחזור השינה.

כיצד בנוי מחזור השינה שלנו?

  • שלב ראשון – אקטיבציה – זה אותו שלב שאנחנו בתור מבוגרים גם נכנסים למיטה, שמים את הראש על הכרית, עוצמים עיניים ואנחנו בעצם נכנסים לשינה, זה שלב שאנחנו עושים אותו בצורה מאוד אקטיבית.
  • שלב שני – הכנה לשינה עמוקה – זה שלב בו כל הגוף מתגייס מבחינה הורמונלית ועיצבית לשינה. הרבה פעמים אנחנו חולמים שאנחנו נופלים בשלב הזה, מכירות את זה? ואז מתעוררים ורואים שהכל בסדר. תינוקות קטנים עד גיל 4 חודשים שיש להם את רפלקס המורו אז בשלב הזה של הכנה לשינה עמוקה הם בד"כ עושים את התנועה הזו וזה מוציא אותם מהשינה.
  • שלב שלישי – שינה עמוקה – זה אותו שלב שבו אנחנו רואים את התינוק או הילד כמעט ולא זז, אין תנועות עפעפיים, הנשימה שלו מאוד מאוד סדירה, הדופק שלו מאוד סדיר, אין תנועות ידיים, אין תנועות רגליים, הכל מאוד שליו.
  • שלב רביעי – שינת חלום – זה השלב בו אנו חולמים, בשלב הזה יש הרבה מאוד תהליכי עיבוד במוח ואז אנחנו יכולים לזהות שהתינוק ישן את השינה הזו לפי זה שהעיניים שלו זזות מלא, הידיים, הרגליים, לפעמים הוא מחייך, לפעמים הוא צוחק, לפעמים הוא מתחיל לבכות כזה ומשמיע מלא מלא קולות בחלק הזה של השינה, של שינת החלום. שינת חלום נחשבת שינה פחות עמוקה שהרבה יותר קל להתעורר ממנה.
  • וחוזר חלילה, כלומר לאחר שאנחנו מסיימים לישון שינת חלום כדי להמשיך למחזור השינה הבא, אנחנו צריכים לעשות עוד פעם את האקטיבציה ולעשות את המחזור הזה שוב: אקטיבציה, הכנה לשינה עמוקה, שינה עמוקה, ושינת חלום שוב.

אורכו של מחזור שינה הוא כ-45-60 דקות עד גיל 5 ובגיל 5 הוא מתייצב על שעה וחצי כמו שלנו המבוגרים. אצל תינוקות קטנטנים אנחנו רואים מחזורי שינה גם של חצי שעה ו-40 דקות ועד גיל שנה זה מתייצב לכשעה.

איך האווירה לפני שינה משפיעה על מחזור השינה?

אם נלך לישון בלילה בצורה שהיא מאוד שלווה, רגועה ונינוחה (מתוך המערכת הפרה-סימפתטית) אז למעשה נעשה את שלב האקטיבציה פעם אחת > נעבור לשלב ההכנה לשינה עמוקה > ואז מספר מחזורים רציפים של שלב השינה העמוקה. לאחר מספר מחזורים כאלו, בד"כ זה קורה סביב 3-2 לפנות בוקר, אנחנו בעצם יוצאים מהשינה העמוקה ועוברים לשלב שינת החלום וכל פעם אחרי שינת החלום אנחנו עושים שוב אקטיבציה. למעשה המחזורים של השינה העמוקה יש בהם חלק מאוד קצר של שינת חלום אבל זו בעיקר בעיקר בעיקר שינה עמוקה, רואים את זה גם אצל ילדים ותינוקות.

אם נלך לישון מתוך מצב של עייפות יתר או מאווירה לא מותאמת, כלומר עם נוכחות אדרנלין (מערכת סימפתטית), לרוב השינה שלנו בתחילת הלילה תהיה יותר שינת חלום, כלומר נעשה אקטיבציה > הכנה לשינה עמוקה > שלב אחד של שינה עמוקה > שינת חלום ואז עוד פעם את הכול שוב ושוב, או במילים אחרות אנחנו נישן שינה הרבה פחות איכותית ונתעורר מאוד עייפים בבוקר.

בצורה יותר פשוטה – תינוק אשר נרדם באווירה שאינה מתאימה או בסימנים מאוחרים יתעורר מלא כבר מתחילת הלילה, לעומת תינוק אשר נכנס לשינה בסימני עייפות מוקדמים ובאווירה מותאמת ויתחיל להתעורר בדר"כ רק לפנות בוקר, גם אם הוא לא יודע להרדים את עצמו…

לכן אם כבר יישמתם והתמדתם, בעקבות הכתובת הקודמות, בנושא של הרדמה בסימנים מוקדמים לעייפות ובאווירה מותאמת שינה, התינוק שלכם אמור לישון שינה הרבה יותר רציפה ואיכותית לאחר מספר ימים שעשיתם זאת, גם אם הוא לא נרדם עצמאית.

אבל אלו מכם שרוצים שהתינוק יירדם כבר בתחילת השינה באופן עצמאי יותר ויידע לחזור לישון במחזורי הלילה בהמשך הלילה באופן עצמאי יותר, תמשיכו לקרוא.

אבל וזה אבל מאוד מאוד חשוב – אנו לא ממליצים על גמילה מהאכלות ליליות אם התינוק מאותת על סימני רעב בלילה – זה חשוב! כך שגם אם ברצונכם ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי יותר – שזה נהדר, הוא יוכל לעשות זאת הרבה יותר טוב לאחר ששבע.

ישנן שיטות רבות ומגוונות ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי, אנו בעד דרך מאוד עדינה והדרגתית שמלווה במינימום בכי וסטרס וגם אם קיים מלווה בחיבוק, תמיכה והכלה שלנו ההורים. הדרך הזו גם הרבה יותר נעימה לנו ולתינוק וגם מאחר והיא הדרגתית היא מאפשרת לתינוק תהליך למידה הרבה יותר נכון לו ומשהו שיישאר לאורך זמן.

מה עושים בפועל?

3 דברים חשובים לפני!

  1. דבר ראשון – לתינוקות שלנו, מרגע לידתם ואף לפני יש כמו מעין מיקרוסקופים קטנים ללב ולמח שלנו – הם מרגישים ויודעים כל מה שאנחנו חושבים ומרגישים! לכן חשוב להחליט בלב שלם שזה מה שאתם רוצים לעשות ושאתם מאמינים ובטוחים ביכולות של התינוק שלכם.
  2. דבר שני – אתם יחד עם התינוק שלכם קובעים את קצב ההתקדמות ואת השלב שבו אתם רוצות להיות בתהליך – לא אף אחד אחר! מתאים לכם ולתינוק שהוא נרדם בידיים בחיבוק – נהדר! יתאים לכם משהו אחר בהמשך – גם זה נהדר! זה בידיים שלכם ורק אתם, ההורים, יודעים מה הכי נכון עבורו ועבורכם.
  3. דבר שלישי – התמדה! היא קריטית פה! אותו אופן ההרדמה, האקטיבציה, צריך להתבצע גם בתחילת הלילה, גם במהלכו ועדיף שיהיה גם במהלך היום – זה פשוט עוזר לתהליך הלמידה להתקבע ולהתבסס הרבה יותר טוב.

מתחילים! מדובר בשיטה עם שלבים, שיטה שהיא הדרגתית ואחת לכמה ימים למעשה עוברים לשלב הבא עד כדי הרדמה באופן עצמאי, אלו השלבים:

  1. השלב הראשון – הרדמה בהנקה או מבקבוק (אם התינוק שלכם נרדם כך אז אתם בשלב הזה)
  2. השלב השני – הרדמה בידיים ללא הנקה או בקבוק (אם התינוק שלכם לא נרדם תוך כדי האכלה אלא רק בנדנוד בידיים אז אתם בשלב הזה)
  3. השלב השני – הרדמה במגע – כשהתינוק נמצא במיטה מלטפים אותו או נוגעים בו והוא נרדם
  4. השלב השלישי – הרדמה בנוכחות – התינוק נרדם במיטה כשנמצאים לידו, לוחשים או שרים לו
  5. השלב הרביעי – הירדמות עצמאית – התינוק נרדם לבד כשאתם לא לידו

תחליטו עד לאן אתם רוצים להגיע בתהליך ואז מהשלב שבו אתם נמצאים (לפי השלבים מעלה), אתם למעשה מתחילים את ההרדמה עצמה אבל דקה שתיים לפני מעבירים לשלב הבא, כך שהאקטיבציה של אותו מחזור שינה תהיה כבר בשלב הבא מהשלב שבו אתם נמצאים.

לדוגמא, נניח והתינוק שלכם היום נמצא בשלב שהוא נרדם בידיים (שלב 2). לפני הכל כמובן צריך לזהות סימני עייפות מוקדמים, אווירת שינה מתאימה לפי מדרגות וכל מה שלמדנו יחד. מתחילים את תהליך ההרדמה עצמו בידיים ולאחר שהגוף שלו שליו, רגוע ונינוח, אבל כמה רגעים לפני שהוא נרדם בפועל, אתם מניחים אותו בעדינות במיטה ובעצם מרדימים בשלב שהוא השלב הבא – כלומר, במגע וליטוף במיטה (שלב 3). אם התינוק בוכה, הרגיעו אותו במגע ובשיח מרגיע ומלטף, אם הוא לא מצליח להירגע, אפשר להרים, להרגיע בידיים ולהתחיל שוב.

כך במשך מספר ימים.

אם אתן מעוניינים לעבור לשלב הבא, הסימן לכך יהיה שהתינוק נרדם יחסית בקלות ובאופן נינוח בשלב הנוכחי ואז עושים בדיוק את אותו הדבר רק שעוברים לשלב הבא.

מאוד חשוב לקחת בחשבון כי מדובר בתהליך למידה וייתכנו ימים שהתהליך יזרום לכם יותר בקלות וייתכנו גם ימים יותר מורכבים, אם החלטתם שזה מה שנכון ומתאים עבורכם, התמדה זה בהחלט מפתח מאוד מהותי ומרכזי להצלחת התהליך!

זכרו שתהליך הלמידה יוטמע היטב ובפרק זמן קצר ומיטבי כאשר אנחנו קשובים לצרכים של התינוק שלנו.

בברכת לילות רווי שינה ויקיצות טבעיות בבוקר לכולנו!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן