ישנים בלילה – חלק ב' – איך לבנות אוירה נכונה ואידיאלית לשינה איכותית וטובה?

ישנים בלילה – חלק ב' –  איך לבנות אוירה נכונה ואידיאלית לשינה איכותית וטובה?

בחלק השני בסדרת הכתבות "ישנים בלילה" תגלו איך להרדים את התינוק בצורה שתעזור לו לישון הרבה יותר טוב וכל זה באמצעות אווירת שינה נכונה ואידיאלית עבורו.

לפני שנגלוש לחלק השני מומלץ מאוד לקרוא את החלק הראשון בסדרת הכתבות "ישנים בלילה" שמדבר על איך מזהים מהן הסימנים המדויקים של התינוק לעייפות? תוכלו למצוא אותו כאן>> https://small-talk.co.il/sleep_at_night1/.

בחלק הקודם דיברנו מאוד על חשיבות זיהוי הסימנים המוקדמים לעייפות אצל התינוק והרדמה בסימנים אלו לעומת בסימנים המאוחרים, כלומר שהצורך מתחיל להיות אקוטי ואז התינוק מתחיל לבכות, לקטר, להיות בסטרס, עצבני או להיות בעייפות יתר.

חשוב לדעת, כאשר התינוק נמצא בשלב הסימנים המאוחרים והצורך כבר באמת אקוטי, מופרש בגופו הורמון האדרנלין, ההורמון הזה מייצר בגוף תחושת "לחץ" ומאוד קשה להירדם בתחושה הזו ובטח שלא לישון שינה טובה, רציפה ואיכותית.

קצת רקע פיזיולוגי ומדעי שחשוב שתכירו

בגוף שלנו יש שתי מערכות עצביות-הורמונליות שפועלות לסירוגין: מערכת סימפתטית ומערכת פרה-סימפתטית.

מערכת סימפתטית – מופעלת במצבי לחץ, חירום או ריגוש כלשהו. הורמון האדרנלין שצוין למעלה שייך להפעלה של המערכת הזו.

מערכת פרה-סימפתטית – מערכת שמופעלת במצבי רוגע, שלווה ונינוחות, זו גם המערכת שאחראית על מערכת העיכול, על הכניסה לשינה, חיזוק מערכת החיסון, תהליכי למידה לאורך זמן ועוד.

המערכת הפרה-סימפתטית יכולה להתעכב על ידי המערכת הסימפתטית. איך? אדרנלין משתחרר בגוף בבת אחת ומפעיל גם בבת אחת את המערכת הסימפטית ואילו ההורמונים במערכת הפרה-סימפתטית משתחררים לאט ובאופן הדרגתי. לכן, ברגע שהמערכת הסימפתטית מופעלת, הפעילות של המערכת הפרה-סימפתטית מעוכבת.

נקשר את זה רגע לשינה של התינוק – אם אנחנו רוצים שהתינוק יירדם יותר בקלות מה שאנחנו צריכים לעשות הוא לוודא שהמערכת הפועלת היא המערכת הפרה-סימפתטית, זו שאחראית על שינה טובה ושהמערכת השנייה (הסימפתטית) לא פועלת.

איך עושים את זה בפועל – הכירו את שיטת המדרגות

עכשיו שאנחנו מבינים יותר לעומק איך הגוף של התינוק שלנו עובד ומה הוא צריך כדי לישון טוב יותר, מכאן יהיה לנו קל יותר להבין גם מה אנחנו צריכים לעשות ואיך להתאים את זה לתינוק שלנו.

לכן אחד הדברים הכי חשובים בהפעלה של המערכת הפרה-סימפתטית (או אי הפעלה של המערכת הסימפתטית) הוא הדרגתיות והימנעות משינויים חדים.

ובהקשר של שינה של התינוק או הפעוט – זיהיתם סימני עייפות מוקדמים? מצוין! לא צריך בבת אחת להפסיק את מה שהוא עושה ומהר מהר לכבות את האור ולהרדים אותו, אלא מה שצריך לעשות זה לבנות תהליך הרדמה הדרגתי שמורכב מ-3-5 שלבים שיעזרו לתינוק להתכנס לשינה.

איך עושים את זה ומה זה שיטת המדרגות?

דמיינו רגע גרם של מדרגות כשהמטרה שלכם היא להגיע לקצה של המדרגות מבלי להתנשף אלא שלוות ורגועות, ככה עם השינה של התינוק – אנחנו רוצות להגיע להרדמה עצמה כשהתינוק שלו, רגוע והכי נינוח שיש – ככה בדיוק נבנה את טקס השינה או אווירת השינה של התינוק שלנו.

אגב, טקס ההרדמה או השינה במהלך היום שונה מאשר בלילה כי במהלך היום השינות הן קצרות יותר וסימני העייפות המוקדמים בד"כ מופיעים בטווחי זמן קצרים יותר מאשר בלילה, אבל עדיין חשוב שיכלול מספר מדרגות הזהות לטקס של הלילה.

ופה נכנס עוד משהו מאוד חשוב והוא ההתמדה! ככל שנתמיד באותן מדרגות בסימנים המוקדמים של התינוק לשינת הלילה ולשינות היום – כך התינוק ילמד לחבר בין התחושה שיש לו בגוף – עייפות, לבין רצף הפעולות שאנו עושים בטקס השינה ולבין זה שהגיע הזמן לישון.

אילו מדרגות מומלץ להכניס בטקס השינה?

כלל אצבע חשוב – בכל התהליך חשוב מאוד לשמור על הדרגתיות ולא לעשות שינויים חדים מדי!

  • נטרול וניתוק הדרגתי מפעולות סימפתטיות – כמו למשל מסכים (לפחות שעה לפני השינה), צעצועים, משחקים וכו'.
  • החשכה הדרגתית – במהלך כל התהליך חשוב לשמור על החשכה הדרגתית, כדי שיהיה יותר קל לזכור בכל מדרגה החשיכו מעט. ככה יופרש בגופו של התינוק הורמון המלטונין שיעזור לו להירדם יותר בקלות.
  • שיח ותקשורת – זיהיתן סימני עייפות/רעב? מצוין! זה הזמן להגיד לתינוק "אתה עייף, עוד מעט נלך לישון" "אמא מכינה אותך לשינה" וממש לתאר את הפעולות שעושים כשהמטרה היא ללכת לישון, כמובן שהטון צריך להיות רגוע ושקט. זה מאפשר לילד לחבר בין התחושה בגוף, לבין התוצאה ולבין השם של המילה.
  • אמבטיה – אמבטיה או מקלחת חמימה ונעימה, במיוחד ששמים ככה מעט סבון בריח מרגיע ונעים זה תמיד משהו שעושה ניקיון לגוף, מרגיע ועוזר להתכנס לשינה, בתנאי שהאווירה באמבטיה באמת רגועה ושתנאי שהאמבטיה לא ארוכה מדי.
  • מוצץ – פעולת המציצה כמו גם יניקה מהשד או יניקה מבקבוק היא פעולה שמפרישה הורמוני רוגע ועוזר לתינוק להתווסת ולהירגע. אם התינוק שלך לוקח מוצץ והא נרגע באמצעותו – אז בהרדמה הוא זמן מצוין לשלב אותו.
  • מגע – תינוקות שונים, כמו גם בני אדם שונים, נהנים ממגע מסוג אחר, המגע המועדף על התינוק יהיה כזה שירגיע אותו, ישרה עליו שלווה ונינוחות ולכן, ליטוף, טפיחה או אפילו עיסוי טוב לפני השינה יעזור להפעיל את המערכת הפרה-סימפתטית ויעזור לתינוק להתכנס לשינה.
  • האכלה – אי אפשר להירדם על בטן ריקה! אפשר אבל זה מאוד קשה. מה גם שתינוקות, כשהם רעבים, המוח שלהם מפרש את תחושת הרעב ככאב בבטן, לכן אם התינוק רעב, תני לו לאכול.

דוגמא לטקס שינה

  • הבחנה בסימני עייפות מוקדמים – להגיד לו: "מתוקי, אתה עייף, עוד מעט נלך לישון".
  • להוריד בהדרגה גירויים כמו משחקים, פעילויות מעוררות וכו'.
  • להיכנס לחדר שינה, להחשיך מעט ולהמשיך להגיד: "אתה עייף, הולכים לישון, לישון"
  • אם מדובר בשינת לילה אפשר לעשות לו אמבטיה רגועה ולוודא שחדר האמבטיה מעט יותר חשוך מהחדר וכמובן לאחר האמבטיה שהחדר שבו מלבישים אותו חשוך עוד יותר (מדרגות, זוכרים?) אם מדובר על שינה במהלך היום אפשר פשוט להחליף חיתול ואחר כך להחשיך עוד את החדר.
  • אפשר לעשות קצת עיסוי אם רוצים (לרוב זה משהו שיותר נוח ורצוי להכניס במהלך טקס השינה בלילה)
  • לאחר מכן, אחרי שלבוש ומוכן, להרים בידיים, לחבק ולנשק.
  • אם התינוק שלך רעב, כמובן להאכיל ומיד בתום ההאכלה, להביא לו מוצץ, להרים לגרעפס, אחרי כמה רגעים להחשיך עוד במעט את החדר.
  • אפשר לשיר שיר ערש שקט (רצוי קבוע) ולהמשיך להחשיך בהדרגה ולהגיד שעוד שהולכים לישון.
  • להניח במיטה, לטפוח עליו, לשים עליו יד או ללטף.
  • וברגע שאתם רואים שנרדם, לצאת מהחדר בנחת.

בכתבה הבאה תגלו איך לאפשר לתינוק להירדם במיטה באופן עצמאי יותר, אז אם עכשיו התינוק שלכם נרדם רק בנדנוד או רק תוך כדי האכלה, הכתבה הבאה בדיוק בשבילכם, כנסו עכשיו>> https://small-talk.co.il/sleep_at_night3/.

 

 

 

 

 

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן