חזרה לשגרה אחרי החגים

חזרה לשגרה אחרי החגים

השנה הזו בהחלט גרמה לנו לתרגל שהיות ארוכות בבית עם הילדים – הסגרים, הבידודים, ועכשיו תקופת החגים. רבות מאיתנו חשבנו אם לשלוח את הילדים למסגרות גם בימים הבודדים שהן פעלו, כדי לא לקחת את הסיכון שניאלץ להיכנס לבידוד ולפספס את הארוחה עם המשפחה המורחבת, וכך מצאנו את עצמנו מבלים בחופש הרבה מאוד זמן ביחד… אז מה עושים עכשיו, כשחוזרים לשגרה? הכנתי לכן את המדריך המלא, שלב אחרי שלב, איך לעודד את הילדים לחזור לשגרה אחרי החגים, בשמחה ובהנאה.

תקופה ארוכה בילינו בבית, חלקנו עמלנו על הכנת ארוחות משפחתיות חגיגיות וחלקנו התארחנו בכאלו. דאגנו לאטרקציות מעניינות ומעשירות, ויצאנו לטיולים שיחשפו את הקטנטנים שלנו לעולם חדש, גירינו את הסקרנות שלהם והרווחנו עוד תמונות מלאות חיוכים ונופים לאלבום המשפחתי.

מה שלא הקפדנו עליו באופן טבעי, זה לוח זמנים מסודר ומדויק, צמוד למסגרת כלשהי – אז עכשיו, כשחוזרים למסגרות בעוד כמה ימים, אנחנו חושבות לעצמנו – מה הולך לקרות ואיך להחזיר את הילדים (ואותנו) לשגרה בצורה שתהיה חלקה ונעימה?

לתרגל שגרה

אגלה לכן את הסוד שהוא הבסיס לכל שגרה, חדשה או ישנה – הכל טמון בהכנה. אם לא נכין את הילד, המעבר המהיר בין החופש לבין השגרה המוקפדת והמסודרת, עלול לעורר בו קשיי הסתגלות רבים וחוויה של מאבק, כבר מההתחלה.
רוצה להקל עליו ועליך? ממש ממש ממש חשובה ההכנה!
איך תעשי את זה? לאט לאט ובהדרגתיות, תכניסי את הילדים ללוח זמנים מאורגן יותר.

שלב ראשון – הקפדה על שעות שינה

בחופש אנחנו מאפשרות להם למשוך קצת יותר את הזמן לטקס השינה, ולהישאר עוד קצת ערים עם המשפחה והבני-דודים, בסך-הכל כיף לראות אותם נהנים ומתחברים למשפחה המורחבת.
כמה ימים לפני שהחגים מסתיימים והשגרה באופק הקרוב, תתחילי להקפיד על שעות שינה מסודרות – בדיוק כמו בזמן שהמסגרת פועלת. הגדירי את השעה שבה הם יעלו למיטות ויתחילו בהירדמות, ואת השעה שהם יתעוררו בבוקר, ודבקי בה. גם שעת הקימה חשובה להתרגלות חזרה לשגרה, כך תחסכי וויכוחים והימרחויות בבקרים שלפני המסגרות.
גם אם הם מתנגדים ובהתחלה לא כל-כך משתפים איתך פעולה, זכרי שהזמן הכי טוב הוא עכשיו! התעקשות על הדברים הקטנים עכשיו, תסייע לך ולהם להסתגל לשגרה בעתיד הקרוב ותחסוך את הקושי הרב שהם עלולים לחוות.

שלב שני – תקשורת

סופר-סופר חשוב, לשתף את הילד ולהביא לתשומת ליבו את החזרה הקרובה. אחד הכלים הכי משמעותיים בהכנה, הוא התקשורת שלנו איתם – ממש להגיד להם שעוד מעט הם חוזרים למסגרת, עם דגש על הדברים הטובים שהם ישמחו לקראתם.
שתפי אותם שבעוד כמה ימים הם יפגשו את החברים שלהם, ישחקו איתם במשחקים. עוד מעט הם יחזרו לפעילות האהובה עליהם אחר הצהריים, לחוגים שהם נהנים ללכת אליהם. בשורה התחתונה, צייני בפניהם את כל הדברים שהם אוהבים במסגרת שבה הם נמצאים. תזכורת לדברים המהנים והאהובים במסגרת, תגרום להם להתרגש לקראתה ותכין אותם להיפרד מהחופש בצורה קלילה ומקבלת.

שלב שלישי – להכניס לאווירה

כמה ימים לפני החזרה לשגרה, בנוסף לשני השלבים הראשונים, כדאי גם להפגיש את הילד עם החברים הטובים שלו.
פעמים רבות ילדים לא מצליחים לחוות מחדש את הזיכרון, ולכן עלינו להכניס אותם לאווירה ממש ולהפגיש אותם עם החברים שלהם – כך הם חווים על בשרם את ההנאה במפגש עם החבר, מתרגלים לאינטראקציה איתו מחדש ומתכוננים לבילוי שמתקיים בין כותלי המסגרת המשותפת. ביום החזרה למסגרת, הנחיתה תהיה הרבה יותר רכה עבורם עם הכנה טובה והדרגתית.

מה עושים אם הילד חווה קשיי הסתגלות?

אם הילד חזר לשגרה ופסחת על קשיי ההסתגלות לחלוטין, השתדלי ליישם את ההכנה שעשית לחופשות הבאות. אמנם בין אם עשית הכנה טובה ולילד קצת יותר קשה להסתגל לשגרה, ובין אם לא מצאת את הפנאי או את ההתמדה לעשות הכנה טובה, עלולים להיות לילד קשיי הסתגלות מיד בהתחלה או כמה ימים אחרי. במצב כזה, הכלה ובטחון הם המפתח לפתרון.
תני לילד את המענה הרגשי לו הוא זקוק, ובעיקר לחבק ולעטוף אותו – שירגיש שאת לא הולכת לעזוב אותו ועוד כמה שעות תיפגשו שוב. בבית, מומלץ להחליט יחד איתו איך נפרדים במסגרת, צרי איתו את טקס הפרידה הפרטי שלכם שייתן לו את מלוא הביטחון להיות במסגרת, בידיעה שתחזרי אליו.

כלי עזר לימי ההסתגלות מחדש

באותם ימים שהילדים חוזרים למסגרות שלהם, יש כמה כלים שאני ממליצה לך להיעזר בהם כדי לרכך את הנחיתה:

  • פוקוס על הטוב – כשאת אוספת אותם מהמסגרות, תשאלי שאלות שימקדו את הילדים להתבונן בדברים הטובים והחיוביים שקרו במהלך היום כמו עם מי שיחקת, מה היה לך כיף לעשות היום. גם אם בתשובה שלהם עולה קושי, חשוב לתת לו מקום, להכיל, לתת ביטחון ולהעניק לילד משפטי העצמה שירימו אותו ויחזקו אותו.
  • מחברת הצלחות – במהלך היום, עזרי לילד לאסוף את ההצלחות שלו ותעדי אותן במחברת אישית שלו, שבה הוא יוכל לראות באופן וויזואלי את ההתקדמות החיובית שהוא עושה ולהרגיש שהוא מוצלח.\
  • מעגל הכרת תודה – בסוף כל יום, כשאת משכיבה אותם לישון או מעט לפני, תעודדי הרגל שבמהלכו כל אחד מכם אומר שניים או שלושה דברים שקרו באותו היום ועליהם הוא מוקיר תודה. באמצעות ההתמקדות בדברים החיוביים, הילדים שלנו יכולים להיזכר בטוב שבמסגרת וישמחו לקום מחר בבוקר ליום חדש בגן או בבית הספר.

בהצלחה ובהנאה בחזרה לשגרה, לכל בני הבית!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

לעוד טיפים וכלים להורות, כתבות ועדכונים

הצטרפי לקהילה שלנו!

דילוג לתוכן