fbpx

איך מרדימים תינוק בקלות

בלי בכי: 10 שלבים קלים ומהירים להרדים תינוק וללמד אותו להירדם באופן עצמאי

אם לוקח לכם הרבה זמן להרדים את התינוק, או שהוא בוכה ללא הפסקה ומקטר. הניסיון ללמד אותו לישון באופן עצמאי לא עובד. הפתרון נמצא במאמר הבא.

עקבו אחר עשרת השלבים הבאים, ותראו שההרדמה הופכת להיות הרבה יותר חלקה, פשוטה וקלה כבר מהלילה הראשון.
בנוסף, שימוש בשיטת ההרדמה הזו תעזור לכם ללמד את התינוק לישון באופן עצמאי כאשר הוא מרגיש עייף, מה שימנע בכי, קשיים והתנגדויות.

נקודה חשובה לפני שמתחילים בשיטה הזו אנו מדברים על הרדמת תינוק בעזרת שימוש בסימנים מוקדמים. אם התינוק כבר בוכה, יש סיכוי גדול שהוא נמצא במצב של עייפות יתר. במצב כזה, משתחרר בגוף הורמון בשם אדרנלין שמונע מהתינוק להירדם או גורם לו להתעורר כל 20-15 דקות. אם אנחנו רוצים להרדים את התינוק וללמד אותו להירדם בכוחות עצמו, צריך לעשות את זה בזמן שהתינוק שליו, רגוע ונינוח.

שלב 1 – האכלה למניעת התעוררות בגלל רעב

אחת הסיבות שבגללם תינוקות מתעוררים בלילה או לא מסוגלים להירדם היא רעב. רעב הוא צורך הישרדותי שבו הגוף דורש לקבל מזון כאן ועכשיו. שאנחנו רעבים אנחנו הופכים להיות עצבניים ולא סבלניים. בגלל הקיבה הקטנה של התינוקות, רעב יכול להופיע אפילו בזמן שינה ולגרום להם להתעורר. סימני רעב עשויים להיות: הכנסה אינטנסיבית של ידיים לפה, אגרופים קפוצים, ריור מתמשך, אי נוחות כללית.

ולכן הדבר הראשון שצריך לעשות כשרוצים להרדים תינוק, זה להאכיל אותו עד שהוא מראה סימני שובע. סימני שובע עשויים להיות: גוף רפוי, אצבעות פרוסות וכדומה. בנוסף, האכלה לפני השינה יכולה למנוע את הצורך להאכיל את התינוק מתוך שינה.

רעב עשוי למנוע מהתינוק להירדם, לכן מומלץ לוודא שהוא שבע לפני מנסים להרדים אותו

שלב 2 – זיהוי סימני העייפות בזמן ההאכלה

בד"כ, לאחר הופעת סימני השובע של התינוק נוכל להבחין בסימני עייפות מוקדמים. לכל תינוק יש שפת גוף משלו וסימני העייפות המוקדמים משתנים מתינוק לתינוק. אצל חלק גדול מהתינוקות, סימני עייפות מוקדמים עשויים להיות: עיניים מתעפצות, גבות ורודות, יניקה שקטה ובהייה באוויר.

אחרי סימני השובע יופיע סימני העייפות המוקדמים

שלב 3 – יצירת חיבור בין תחושת העייפות של התינוק לסימנים מוסכמים

התינוק לא יודע מה לעשות ברגע שהוא עייף. ובגלל זה, צריך לעזור לו לעשות חיבור בין התחושה הפיזית של העייפות לסימנים מוסכמים שאנחנו נחליט עליהם. למשל, ברגע שאנחנו מזהים סימני עייפות מוקדמים, אנחנו רוצים לחבר את זה לדברים כמו אווירה, מילה או סימן, לחבר את תחושת העייפות לצליל מסוים שמעיד על כניסה למצב שינה. לדוגמה נוכל ליצור סימן מוסכם אם נחזור על המילים "לישון… לישון…" בזמן סימני העייפות. בנוסף, נוכל לחבר את תחושת העייפות לליטוף שמרגיע ומקנה לתינוק ביטחון.

בזכות חזרה על אותם סימנים, התינוק מבין שמה שהוא חש כרגע בגוף זאת עייפות. באופן הזה אני יוצרת לימוד של הירדמות עצמאית ובונה בתינוק מודעות גופנית שתחזק את הביטחון וההערכה העצמית שלו בעתיד.

נעזור לתינוק לעשות חיבור בין תחושת העייפות לסימנים מוסכמים

שלב 4 – הרדמה לאחר זיהוי סימני שובע

במקרה בו אנו רוצים ללמד את התינוק להירדם באופן עצמאי בעתיד, ואחרי שזיהינו שהתינוק מראה סימני שובע או, כשזיהינו סימני עייפות מוקדמים, יש להתחיל את תהליך ההרדמה באופן הדרגתי, באופן שבו היינו רוצים שיירדם. תינוקות לומדים כל הזמן. בשלבים הראשונים לחיים, נוצרים תהליכי למידה מרובים במוח ולכן דווקא ללמד את התינוק להירדם במגוון רחב של אפשרויות, יאפשר לו להירדם מתוך תחושת עייפות פנימית, ללא תלות בגורם כלשהו.

זיהוי סימני שובע חשוב שהניתוק יעשה לפני שהתינוק ירדם כדי שתהליך הלמידה יתבצע בצורה
הכי אופטימלית שיש  

זיהוי סימני שובע

שלב 5 – מעבר בין אזור ההרדמה לאזור השינה

בשלב הזה, זיהינו סימני שובע ועייפות מוקדמים, ואנחנו יודעים שהתינוק מוכן להירדם. נתרומם בעדינות וינקח את התינוק לאזור השינה, החדר או המיטה. כדי לחזק את יצירת העוגן ולימוד ההרדמה העצמאית, יש להמשיך לחזור על הסימן המוסכם וקולות ההרגעה "ששש… לישון… ששש… לישון…"

בזמן שעוברים לאזור ההרדמה נחזור על סימן ההרגעה המוסכם

שלב 6 – כניסה לאזור השינה

בשלב זה נכנס לחדר בו התינוק רגיל לישון. חשוב שהוא יהיה שקט ורגוע, ללא גירויים כמו קולות או אורות או צבעים בוהקים. לכל אורך התהליך להמשיך ולחזור על הסימן המוסכם וקולות ההרגעה "ששש… לישון… ששש… לישון…"

אזור השינה צריך להיות שקט רגוע וללא גירויים

שלב 7 – החשכת החדר

בשלב זה נתחיל להחשיך את החדר בהדרגה, נסגור תריס אחד, נחכה כמה שניות, ואז נסגור עוד תריס. לא חייבים להגיע לחושך מוחלט אבל חשוב להחשיך גם במהלך היום. מטרת ההחשכה היא לעזור לתינוק להתנתק מגירויים ולעודד ויסות והתפתחות הורמוני השינה.

נחשיך את החדר בהדרגה כדי לעזור לתינוק להתנתק מגירויים

שלב 8 – הרגעה נוספת לפני מעבר למיטה או לעריסה

אנחנו לא רוצים להניח את התינוק ישירות במיטה, אלא לוודא שהוא באמת מוכן לשינה. לכן בשלב הבא אנו נעשה סיבוב קצר בחדר עם התינוק על הידיים ונמשיך להגיד את הסימן המוסכם וקולות ההרגעה "ששש… לישון… ששש… לישון…" כשאנחנו מרגישים שהם שלווים ונינוחים, אפשר לעבור לשלב הבא.

נמשיך להרגיע את התינוק לפני שנניח אותו במיטה או בעריסה

שלב 9 – מעבר למיטה או עריסה

בשלב זה כשאני מרגישה שהתינוק רגוע ומוכן לישון, אני מניחה אותה במקום שבו אני רוצה שתישן כמו מיטה, עגלה או עריסה. הצורה שבה משכיבים את התינוק לא קריטית, אפשר להניח את התינוק על הבטן, על הגב או על הצד. אפשר גם לשלב…

נניח את התינוק במיטה או בעריסה

שלב 10 – הרגעה אחרונה ועזיבת החדר

בשלב האחרון נמשיך ללטף ולהרגיע את התינוק, בעזרת טפיחות עדינות או ליטופים. כשהתינוק רגוע, שלווה ונינוח, אבל עדיין ער, אפשר לצאת מהחדר ולאפשר לו להירדם באופן עצמאי. בדרך זו התינוק ילמד להירדם גם כשהוא לבד בחדר.

כשתינוק רגוע ושקט נוכל לעזוב את החדר ולאפשר לו להירדם לבד

סיכום עשרת השלבים:

1. האכלה למניעת התעוררות בגלל רעב

2. זיהוי סימני העייפות בזמן ההאכלה

3. יצירת סימן מוסכם, הקשר בין תחושת העייפות של התינוק לקולות ותגובות של האם

4. הרדמה לאחר זיהוי סימני שובע

5. מעבר בין אזור ההרדמה לאזור השינה

6. כניסה לאזור השינה

7. החשכת החדר

8. הרגעה נוספת לפני מעבר למיטה או לעריסה

9. מעבר למיטה או עריסה

10. הרגעה אחרונה ועזיבת החדר

מעבר לתחום השינה, יש עוד כל כך הרבה ללמוד על הילדים שלנו. איך להעביר לילד שלנו את המסר המתאים, איך לתקשר איתם  בצורה נכונה, איך לייצר זמן איכות נכון (וממש לא מדובר כאן על כמות). את כל הדברים האלה, ניתן ללמוד בקורס הנחיית ההורים שלנו. לפרטים נוספים הקליקי כאן


שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ