fbpx

ארוחת חג עם המשפחה והתינוק

ארוחת חג היא הזדמנות למפגש מהנה עם המשפחה המורחבת ועם התינוק, מצד שני השמחה הגדולה עלולה להפוך מהר מאוד לסרנדה מתמשכת של בכי. איך נערכים ומה עושים כדי למנוע את זה? כמה טיפים שיביאו אותך מוכנה ויעזרו לכם לעבור את ארוחת החג בשלום

אז הנה הגעתם לארוחת החג עם המשפחה המורחבת, וכולם שמחים ומתלהבים מהתינוק החדש במשפחה.

לפני ששמת לב, התינוק שלך כבר נחטף מיד ליד, מקבל חיבוקים, נשיקות והמון תשומת לב מכל הנוכחים. עד כאן זה כייף גדול.

אבל אז, כשההתלהבות הראשונית נרגעת וכולם מתיישבים ליד השולחן, התינוק שלך פתאום לא מוצא את עצמו, והופך להיות חסר מנוחה, מקטר ולא נותן לאף אחד לאכול את ארוחת החג בשקט.

כמובן שלכל אחד מהסובבים בשולחן יש דעה או סיבה משלו למה הוא מתנהג ככה ומה צריך לעשות.. אבל אף אחד לא באמת מצליח להרגיע אותו. את מנסה לנדנד אותו, להניק, לתת מוצץ או בקבוק… אבל הוא לא מצליח לישון או לאכול, וממשיך לבכות ולקטר.

כדי שהמפגש החגיגי יזרום באוירה נעימה ולא יהפוך ללילה מעיק וחסר מנוחה,
בואו נבין מה גורם לתופעה הזו, ומה אפשר לעשות לפני ובמהלך ארוחת החג
ואם הדודה שוב תנסה להטיף לך מה את עושה לא בסדר… יהיו לך כמה תשובות טובות 🙂 

 

תכירי – ההורמון שלא יתן לאף אחד לישון

לפני הכל, חשוב להבין משהו על הביולוגיה של התינוק. לכל יצור חי יש שתי מערכות הורמונליות בגוף שמאזנות זו את זו:

המערכת ההורמונלית הראשונה היא המערכת הסימפטתית. זו בעצם המערכת שאחראית על ההישרדות שלנו.
המערכת הזו מפרישה בגוף הורמון בשם אדרנלין, שאותו כולנו מכירים.
האדרנלין מופרש כאשר חווים מצבים של לחץ, ציפייה, כאב, עייפות יתר, הרבה גירויים, מתח או התרגשות.

המערכת ההורמונלית השנייה היא המערכת הפרה-סימפטתית. זו המערכת שאחראית על השינה, העיכול, הסוגרים, מערכת החיסון וכו'.
המערכת הזו מופעלת כאשר אנו נמצאים במצבים של רוגע, שלווה ונינוחות.

ילדים ותינוקות רגישים מאוד לשינויים. גם מה שלא נתפס כגירוי עבורנו, יכול להוות גירוי מאוד משמעותי עבור התינוק שלך
בודאי במצב של יציאה מובהקת מהשגרה כמו ארוחת חג, שיש בה כל כך הרבה גירויים.
בארוחת החג התינוק נתקל לפתע בהרבה אנשים שהוא לא רגיל לראות ביום יום. הוא נחשף להמון קולות, אורות, טעמים וריחות. והכל חדש, צבעוני ובעוצמה גדולה יותר ממה שהוא רגיל בבית.

כך שהמערכת הסימפטתית עובדת במרץ ומפרישה הרבה אדרנלין.

ניתן להבחין בשפת הגוף שמפעילה המערכת הסימפתטית – התינוק יהיה קולני יותר, ידבר בקול רם, יקשקש, יצחק מדי עד כדי בכי, יבהה בחלל כניסיון להתנתק, יתקשה למקד את מבטו ויסתכל לכל עבר.

וכשיש הרבה אדרנלין בגוף, המערכת הפרה-סימפטתית (שאחראית על השינה) לא יכולה להיכנס לפעולה ולכן התינוק לא יוכל להירדם.
בנוסף התינוק יתקשה לאכול בצורה אפקטיבית. וגם אם יאכל, העיכול עשוי להיות פחות אפקטיבי (יותר גזים, פליטות, גרעפסים, הפסקות מרובות באוכל וכו'),
מה שיוביל לקושי נוסף בהירדמות.
ואם כל זה לא מספיק – חוסר שינה מוביל לתחושת עייפות מוגברת. ועייפות מוגברת גורמת להפרשה של עוד אדרנלין.

וככה במין מעגל קסמים נקבל תינוק עצבני, רוטן וחסר מנוחה. מתקשה לאכול,
ועל שינה אין מה לדבר, למרות שהוא עייף.

איך מרגיעים ומרדימים תינוק בארוחת חג?

1. הקדימו תרופה למכה כבר מהבוקר

שמרו על שגרת יומו של התינוק באותו יום, השכיבו לישון והאכילו אותו בשעות הרגילות. אל תנסו לשנות את סדר היום שלו כדי שיגיע רעב או עייף לארוחת החג, להיפך. וודאו שאתם לא מפספסים ארוחה או שינה, כדי שהוא לא יגיע לארוחת הערב כשהוא כבר בעייפות יתר.
אם אתם מארחים ויודעים שתהיו עסוקים כל אותו היום בהכנות, נסו לבקש מראש ממישהו קרוב שהילד מכיר ואוהב שיהיה עם תינוקכם במהלך היום בזמן שאתם עסוקים בהכנות, מידי פעם גשו אליו והקדישו לו תשומת לב, כך הוא ירגיש מוגן ובטוח כשהצרכים שלו מטופלים ואתם בסביבה.

2. זהו את הסימנים המוקדמים לשינה של התינוק

המערכת הפרה סימפטתית, זו שאחראית על השינה, העיכול וכו', מופעלת במצבי שלווה, רוגע ונינוחות. צרו את האווירה הזו כשאתם מזהים את הסימנים המוקדמים לשינה של תינוקכם.

אל תחכו לבכי! שימו טיימר בטלפון, שבו כל 20-30 דקות יוצאים החוצה לשקט. שאתם הולכים למקומות יותר שקטים, החוצה או לחדר שקט, אתם פתאום תראו את הסימנים של התינוק לשינה ותוכלו להיענות לצרכים שלו בזמן.

כנסו מיד לחדר שקט, שהתאורה בו חלשה ואין בו כמעט אנשים, תאכילו את התינוק בנחת ותרדימו אותו באותו החדר. גם אם זה קורה בתחילת הערב, הרי שעדיף שהתינוק יישן מעט, יאגור כוחות מאשר שיהיה עם רמות גבוהות של אדרנלין למשך כל הערב.

הסבירו למשפחה את המצב, שאתם צריכים לעשות הפסקות עם הילד כדי שתרגישו בנוח ושישתפו אתכם פעולה.

3. היעזרו במנשא אם צריך

אם אין באפשרותכם להרדים את התינוק בחדר אחר, אם אין כזה חדר, או אם הוא לא מספיק שקט או כי יש בו תנועה מתמדת של אנשים, מנשא זה הפתרון עבורכם!
הכניסו את התינוק למנשא, גשו לפינה שקטה יותר, הרגיעו את האווירה ונסו לתת מענה למה שהוא זקוק לו כרגע, באופן שקט ואינטימי.
מנשא, כשהתינוק עם הפנים אליכם, מדמה באופן הכי טוב את המערכת הפרה סימפטתית.

4. היו קשובים לתינוק ולעצמכם

גם אם לא כולם חושבים כמוכם, ויש לכל דודה את הדרך הכי טובה לטפל במצב, היו קשובים לתינוק שלכם והיו נאמנים לדרך שלכם. והכי טוב זה לזהות למה התינוק שלכם זקוק ולתת לו את המענה
לפעמים הרבה מידי עצות או כיווני מחשבה אחרים, שמגיעים כמובן עם הרבה כוונה טובה, יכולים לבלבל אתכם ולגרום לכם להרגיש חסרי בטחון. את התחושה הזו אתם מעבירים לתינוק שלכם, וגם זה משפיע על ההתנהגות שלו.
הכילו את ההערות, קבלו את העזרה שמתאימה לכם, אבל זכרו שאתם ההורים הכי טובים לילדים שלכם, שאתם מכירים הכי טוב את התינוק שלכם ואת שפת הגוף שלו, אתם יודעים מה הוא צריך עכשיו, ואתם תתנו את המענה הכי נכון עבורו.

ושיהיה חג שמח לכולם!

 


היית רוצה לדעת עוד?
אם תחום ההורות מושך אותך, אם את נהנית לעזור לאנשים אחרים – יש לנו הצעה מעניינת בשבילך!
בואי ללמוד שיטה מוכחת ולקבל את כל הידע, הכלים והליווי שיהפכו אותך לא רק לאמא משודרגת, שמגדלת את הילדים שלה בנחת ובביטחון אלא למנחת הורים מקצועית, מבוקשת, מסופקת ומרוויחה ושעוזרת לעוד הרבה משפחות צעירות שזקוקות לליווי ולתמיכה.
לפרטים נוספים היכנסי לחצי כאן

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ