תכנון יום וסדר יום עם ילדים בסגר ובתקופת החגים

תכנון יום וסדר יום עם ילדים בסגר ובתקופת החגים

סגר סגר סגר, כולנו זוכרים את החוויה מהפעם הקודמת, מצד אחד תקופת החגים, החשק הכי גדול שלנו לצאת, לבלות עם המשפחה…. אבל מצד שני, אי אפשר, אנחנו די תקועים בבית.
במהלך היום אנו מוצאים את עצמנו מנסים איכשהו לגנ'גל בין הכל – למידה מרחוק ב-Zoom, ב-Teams, גוגל וסרטונים לאילו שיש ילדים בגילאי בית ספר (ואפילו גן!) ואם יש גילאים קטנים יותר וגם תינוק קטן בבית זה בהחלט מוסיף אתגר וכמובן אם מוסיפים למשוואה גם את אילו מאיתנו שבנוסף צריכים לעבוד מהבית – וואו! חוויה שיש בה פוטנציאל לא קט לכאוטיות, בלאגן ובעיקר לתחושת התשה של סוף (ואפילו אמצע!) יום, שלנו, ההורים!

אבל אל דאגה – יש פתרון לכל משוואת האינסוף נעלמים הזו והוא: תכנון וסדר יום!

כמה עקרונות מנחים לבנייה של סדר יום אפקטיבי:

  1. הפכו את הילדים לשותפים
    ברגע שהילדים שותפים לתכנון היומי, למה שהולך להגיע, כשהם יודעים גם מהן המשימות שלכם ושל כל אחד מבני הבית, המוטיבציה שלהם להיות חלק, לתת יד ולהיות שותפים פעילים הופכת להיות מאוד מאוד גבוהה!

    זה עקרון שחייב להיות אתכם לכל אורך התקופה – גם בתכנון, גם בביצוע במהלך היום עצמו וכמובן גם בבלת"מים, שכמו שאנחנו כבר יודעים ומכירים – גם הם חלק משגרת חיינו.
  2. הכל תלוי בהכנה
    תחושת התשה בסוף יום (או אפילו באמצע), או תחושות של חוסר הספק או חוסר שביעות רצון וכן גם מצע לריבים, חוסר שיתוף פעולה מצד הילדים מגיעים כולם מתוך התנגשות של צרכים ורצונות של כל בני הבית.

    כשאנחנו מנסות להספיק הכל – למידה מרחוק, להכין ארוחות בוקר/צהריים, לטפל בתינוק, להספיק כמה משימות בעבודה, לשחק עם האמצעי, לתת מענה לגדולה בשיעורים ו… ו… ו… אנחנו מייצרות התנהלות של "תוך כדי תנועה" או במילים אחרות "תפסת מרובה, לא תפסת".
    ובשגרה החדשה שלנו – זה מייצר התשה וחוסר הספק ושלא לדבר על תחושת חוסר סיפוק בלתי נגמרת.
    ולכן ההכנה והתכנון הם עקרונות מהותיים שילוו אתכם לכל אורך התקופה:
    תכנון שבועי
    תכנון יומי
    תכנון ארוחות
    תכנון פעילויות
    תכנון תהליכים הוריים (שיפור שינה, פרידה מחיתולים או כל דבר אחר שתרצו)
    וכמובן גם הסקת מסקנות לשיפור.

אז עכשיו שיש לנו את שני העקרונות האלה, אנחנו מתחילים לעבוד!

אם אתם קוראים עכשיו את הכתבה הזו, עכשיו בצאת החג, קחו דף ועט והתחילו במשימות ממש עכשיו,אם אתם קוראים את זה אחרי – אל דאגה – זה משהו שתמיד אפשר להתחיל ליישם ולעשות! אתם יכולים לראות בזה כריסטרט שבועי שאפשר לעשות גם בתחילת שבוע וגם באמצע שבוע.

יאללה מפשילים שרוולים!

שלב ראשון: זום אאוט – תכנון שבועי של פעילויות שבועיות

זוכרים את העקרון הראשון? מעולה! כנסו עכשיו את כל בני הבית!
והעקרון השני? הכנה – זה הזמן להכין טבלת תכנון, אם יש ברשותכם לוח תכנון שבועי מחיק – זה מעולה, קחו אותו וכמה צבעים מחיקים. אם אין לכם לוח כזה, קחו דף בריסטול גדול או אפילו דף A4 וכמה עטים או טושים בצבעים שונים. הכינו טבלה – רישמו בשורה העליונה את ימי השבוע שיש בהם פעילות לבני הבית ובעמודה הימנית רישמו את שעות הפעילות 21:00-8:00, הנה טבלה לדוגמה:

טבלת תכנון שבועיכעת, צרו מקרא של צבעים לכל בן משפחה, תנו לילדכם לבחור את הצבעים שלהם, זה רק הופך אותם להיות יותר חלק ויותר שותפים.

לאחר מכן, הכניסו לטבלה עוגני זמנים ופעילות, שאלו הם דברים שאתם יודעים בוודאות שקורים בזמנים ברורים ומדויקים, למשל – למידה מרחוק עבור כל ילד, פגישות עבודה שיש לכם בזום, זמני יציאה מהבית אם אתם יכולים וצריכים, הראו לילדים את זמני הלמידה והעבודה של כל אחד מבני הבית לאורך כל השבוע.

כעת הכניסו לטבלה עוגנים שייצרו סדר וימנעו ריבים, למשל:

  • זמני שינה וזמני התארגנות לשינה.
    אם יש ילדים בגילאים שונים הכניסו לכל ילד את הזמן המתאים לו,
    אם פער הילדים לא גדול מדי, עדיף כי זמני השינה יתכנסו לשעה אחידה.
    למשל, לילדים מתחת לגיל 6, זמן שינה מעולה הוא בשעה 20:00, כך שזמן התארגנות לשינה יתחיל בשעה 19:30 וארוחת ערב אם כך בשעה 19:00.
    כך גם זמני התעוררות וזמני ארוחות!
  • זמני מסכים.
    עיגון זמני מסכים בלו"ז קבוע זה אולי הטיפ הכי מנצח בזמני סגר ושהייה ממושכת בבית – ואולי כטיפ להורות עם פחות ריבים בכלל. עיגנו זמני מסכים שאינם למידה ברחוק בלו"ז השבועי, כך שכל ילד יידע מתי השעה ומתי הזמן לצפייה בסרט או בסדרה שהוא אוהב והדבר ימנע ויכוחים וריבים בהקשר זה.
  • עיגון זמני פעילות גופנית.
    אל תוותרו על פעילות גופנית בתקופה הזו – לכם ולילדכם. פעילות גופנית גם משפרת את מצב הרוח ומחזקת את הקשב והזיכרון וכן – זה סופר בריא וגם…. אם עושים אותה יחד – יכול גם להיות אחלה רעיון לפעילות משפחתית מגבשת!
    שלבו 3-2 עוגני פעילות גופנית במהלך הלו"ז השבועי שלכם.

רישמו את כל הפעילויות האלה בלוח השבועי שלכם. תלו את הלוח השבועי על המקרר או במקום אחר שהוא נגיש וחשוף לכולם.

וכעת עוברים לשלב הבא!

שלב שני: זום אין – תכנון וסדר יום יומי

הילדים עדיין איתכם יחד! קחו דף חדש, רישמו בכותרתו "תכנון יום, יום__________".

גם כאן, בצידו הימני רישמו את השעות וראשית קבעו את העוגנים של התכנון השבועי לפי אותו יום: זמני התעוררות, למידה מרחוק, משימות ועבודה להורים, זמני מסך, זמני התארגנות לשינה וזמני שינה.

וכעת, זוכרים את העיקרון הראשון – הפכו את ילדכם לשותפים? כך בדיוק זה קורה –

תוכלו להבחין ביחד, ממש כל בני המשפחה, כמה זמן פנוי יש לכל אחד, ועכשיו שאלו כל אחד מה היה רוצה לעשות (כתבה על רעיונות לפעילויות עם ילדים – ממש בהמשך). בזה שאתם נותנים לכל אחד מקום להביע את רצונותיו, אתם יוצרים תחושה לכל ילד שיש לו מקום לביטוי ולצרכים שלו, ואם אתם עוקבים אחרינו תקופה, בוודאי שאתם יודעים כבר שאלו אחד הדברים שהכי מחזקים ביטחון עצמי אצל ילדכם!

רישמו בצד את כל הרצונות והרעיונות ומאוד חשוב – הציעו רעיונות גם בעצמכם!
זה הזמן להציע פעילויות משפחתיות מגבשות, משחקים משותפים, זמני פעילות ומשחק חופשי לכל אחד, הכניסו לטבלת הלו"ז שלכם, זמני פעילות ומשחק משותפים ועצמאיים לכל אחד וזמני פעילויות בבית ביחד. הנה כמה רעיונות שלנו>> https://small-talk.co.il/familytime_athome/

ו… קחו ממני עכשיו טיפ מנצח לכל החיים: שתפו את ילדכם גם בביצוע מטלות הבית, צרו אוירה ותפיסה שהבית והפעילויות בו הם של כולם, וכדי שכולם יספיקו לעשות את הדברים שכולם רוצים – כולם עוזרים אחד לשני וכולם מעורבים פעילים בכל מה שצריך לעשות בבית. אין צורך בלהציע פרסים או דמי כיס לצורך זה – פשוט דרך אותה אוירה של הדדיות ותמיכה, ילדים נרתמים לזה ומשתפים פעולה. כך למשל: ארוחת בוקר – אפשר ששני ילדים יכינו ואתם רק תהיו בהשגחה, השתמשו במקרא הצבעים של השלב הראשון, ורישמו את הפעילות היומית "הכנת ארוחת בוקר" עם שמות שני הילדים בצבעים שלהם. קיפול וסיור הכביסה, זו פעילות שכל הילדים יכולים לקחת בה חלק בזמן צפייה בסדרה למשל, או גם בזמן מעוגן אחר במהלך הלו"ז היומי.

תכנון יומי ושבועי יכולים לתת לילדכם המון כלים לחיים להתנהלות וניהול נכון של זמנים ומשימות.

אם נוצרה סיטואציה שבה אחד הילדים הציע פעילות כלשהי אבל לא נמצא לה זמן באותו היום, מנפו את הדבר לתהליך למידה של כולם – תשאלו על מה ניתן לוותר באותו היום ואם לא, צרו עוגן ביום למחרת או ביום אחר לאותה פעילות. אתם מלמדים כך את ילדכם שיעור מאוד נכון לחיים על סדרי עדיפויות למשימות ולפעילויות שונות ועל תכנון יעיל ונכון של משימות חשובות ומשימות פנאי.

נסו ליישם את אלה ועדכנו אותנו איך הולך!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן