איך מכניסים תזונה בריאה לבית? 10 טיפים שיעזרו לך להתחיל

איך מכניסים תזונה בריאה לבית? 10 טיפים שיעזרו לך להתחיל

תכלס, כולנו יודעות שתזונה בריאה מורכבת מהרבה ירקות ופירות ופחות מחטיפים ושוקולדים ועדיין אנחנו מוצאות את עצמנו מג'נגלות לאורך היום, מחוסרות זמן להשקיע בבריאות הזאת ומוותרות לעצמנו ולילדים כי באמת כמה כבר אפשר, במיוחד בתקופה האחרונה בה אנחנו נמצאות באי וודאות אחת גדולה ולא יודעות מה יוליד לו יום, עוד סגר, עוד בידוד, זומים בלי סוף, הישרדות כלכלית במקרים רבים.

אז איך בכל זאת מצליחים לעשות את זה?

ריכזתי עבורן כמה מהעקרונות הכי טובים, חלקם אולי יפתיעו אתכן:

1.מתחילים מהכניסה

נתחיל מדלת הכניסה, ממש כמו שאת בוחרת איזה ערכים את מכניסה הבייתה, איזו שפה ואיזו התנהגות, כך גם לגבי תזונה. לא תמיד נוכל לבחור מה הילדים אוכלים. כן נוכל לבחור איזה אוכל אנחנו מכניסות הבייתה. מלאי את הבית בירקות ופירות, קטניות ודגנים בריאים, אגוזים ושמנים בריאים ופחות אוכל מעובד ומלא בסוכרים, במלח, צבעי מאכל ועוד.

2.להכין כשרגועים

לפי הרפואה הסינית חשוב להכין את האוכל לא בשעת כעס. עם כל הבלאגן מסביב לגידול הילדים זה לא תמיד כזה פשוט. מה כן אפשר לעשות? תלוי בגיל. עם תינוקות קטנטנים ניתן לשים במנשא עבור הכנת המזון הקר (לא ממליצה להתעסק עם תנורים ואש עם תינוק במנשא..), להניח בעגלה או על משטח יחד עם צעצוע ובעיקר לקבל את זה שלא הכל קורה בקצב של פעם, לפני עידן הילדים. אצל תינוקות גדולים יותר ניתן לתת סלסלה או מדף נמוך בו יש את כל הכלים שלהם כמו מערוך קטן, מרית, סיר, קערה ועוד. פעוטות וילדים ניתן כבר להכניס למטבח ולעזור בתהליכי הבישול השונים. זה הזמן לתהליך למידה והקניית מוטוריקה גסה ועדינה, זמן איכות וכמובן חיבור להנאה בבישול והכנת האוכל.

3.פירות וירקות לא רק במקרר

טריק פשוט פשוט שעובד נהדר זה לפזר בנקודות עיקריות בבית קערת פירות וירקות, הצבעוניות והנגישות עושים את העבודה ואלה הדברים הראשונים שהילדים בוחרים לאכול. אני יכולה לומר שאצלנו בבית זה קיים עוד מהבכור וכל הילדים שלי אוכלים המון פירות וירקות מכל מיני סוגים ולרוב לא מפחדים להתנסות במשהו חדש. תמיד שמרתי על גיוון בפירות. צבעוני, יפה, טעים ובריא.

4.משנה מקום, משנה בריאות

מיקום האכילה וזמן האכילה חשובים גם הם. אכילה מול מסך הטלוויזיה נפוצה מאוד ולא מאפשרת באמת להסתכל מה יש בצלחת, כמה ואיך אנחנו אוכלים ומייצרת הרגל מאוד לא בריא. אוכל אוכלים ליד השולחן, בישיבה, בנחת ובמודעות. אם את מאלה שאוכלות בעמידה ובלחץ, מתוך מצב של הישרדות, הנאה הרבה יותר גדולה מהאוכל מובטחת כשתהיי בפוקוס על מה שאת אוכלת. ילדים ילמדו להבחין יותר בטעם ובמרקם ולהקשיב למנגנון השובע.

5.להגיד תודה

אם כבר ישבנו לאכול ליד השולחן, אני רוצה ללמד אותך עוד טריק שמשפיע לא רק על תזונה בריאה יותר בבית אלא גם על התנהלויות רבות אחרות. וזה עקרון התודה. ממש כמו שביהדות אנו מברכים על אכילת מזונות וכך גם בדתות ותרבויות אחרות, להיות בהודיה על האוכל הוא מרכיב מאד חשוב בתזונה בריאה מכיוון שההתייחסות לאוכל נעשית ממקום של כבוד, שמחה ואהבה ולא ממקום אחר שיוצר קשר בין רגש שלילי למזון. הקפידו להודות למי שהכין את הארוחה. אם הילד השתתף בהכנה ציינו זאת וחזקו אותו. הודו על האוכל שעל השולחן ועל הטעמים המגוונים שאתם עומדים לטעום.

6.הכל ביד הלשון

השיח סביב נושא האוכל חשוב לא פחות. המעיטו בשיח של אסור/מותר, בריא/לא בריא והרחיבו את השיח למקום מלמד. כך למשל במקום לומר זה לא בריא ניתן לקרוא יחד את הרכיבים על התווית, אם מדובר בתינוק יונק, מעורבים הרבה פעמים רגשות אשם על אוכל שאת אוכלת בזמן ההנקה, כך שבראש ובראשונה אנחנו צריכות למעשה להחליף את השיח בראש שלנו.

7.הכל בחוץ

הילד ישן והלכת ישירות למקום המסתור לחטוף איזה שוקולד או משהו טעים? קודם כל את ממש לא לבד. אני שומעת הרבה אימהות שנוהגות כך. אנחנו כל כך רוצות ללמד את הילדים לאכול בריא ואנחנו לא רוצות שיראו את החולשות שלנו וגם בטח לא לאכול משהו לא בריא אחרי שאמרנו להם לא לאכול את אותו הדבר… הבעיה היא שברגע שאנחנו מתנהלות ככה מעבר לזה שאנחנו מרמות את עצמנו אנחנו למעשה במודע או שלא שמודע מעבירות מסר נסתר לילדים שאגב, יודעים זאת גם מבלי לומר, ראות או לבדוק אותך. אם את רוצה לאכול משהו מתוק, אל תאכלי בסתר ותהני מהרגע. תודה, זוכרת?

8.ידע זה כוח

חינוך לתזונה בריאה זה לא רק מה אוכלים ומה שמים על השולחן, זה גם חינוך להבנת גוף האדם. אצל קטנטנים אפשר לספר שאנחנו מרגישות שהאוכל יורד לבטן ואיך שהגוף לוקח לעצמו את מה שהוא צריך מהאוכל כדי לגדול, וכשמגיעים לגילאים בהם אנחנו מקריאים להם סיפורים, ניתן להקריא סיפורים המלמדים אכילה בריאה או לצפות בספרים על גוף האדם וללמד אותם על מערכת העיכול. ידע זה כוח, וכשאנחנו מבינים איך גוף האדם עובד הרבה יותר קל לייצר שינויים סביב התזונה בבית וממש לנהל שיח מלמד ותורם לעניין.

9.שימו לב גם למה שיוצא

למרות שאין שיח רב על העניין, הרפואה הסינית רואה ביציאות ובהפרשות הגוף חשיבות עליונה באבחון מגיל 0 עד גיל מאה ויותר. תסתכלו, תשאלו, תעקבו אחרי כמה יציאות יש ביום, מרקם וריח. כן, זה לא הנושא שעולה בראשנו דבר ראשון כשאנחנו מדברים על תזונה בריאה בבית אך זה נושא חשוב במעלתו. כך למשל ברפואה הסינית נתאים תזונה שונה למי שמשלשל, למי שיש לו עצירות, כאבי בטן ועוד. יציאות רכות לדוגמה יכולות להעיד על חולשה של מערכת העיכול. עצירות יכולה לעיתים ללמד על חום פנימי שיש בגוף ולכן נשנה את התזונה בהתאם ולא ניתן מזונות מחממים. שימו לב לכמות היציאות. רצוי שתהיה לפחות יציאה אחת ביום. לרוב גם התרוקנות תשפיע על מצב הרוח של הילד כי לאף אחד לא נעים להסתובב עם פסולת שלא יוצאת מהגוף.

10.חילופי עונות

בחרו מרכיבים בתזונה המתאימים לעונה. ברפואה הסינית יש חשיבות גדולה לעונה ויש התייחסות ממש לאנרגיה של המזון. למשל אוכל מבושל או אפוי הוא מזון מחמם. אוכל מהמקרר הוא קר. תבלינים בעלי גוון מחמם הם פלפל שחור, קינמון, הזעתר (אזוב) מחמם גם הוא, לעומת הנענע למשל שיש לה אנרגיה קרירה. כך שבסתיו ובחורף נעדיף לאכול מרקים, מזונות שעברו חימום ונתבל עם תבלינים חמים יותר ובקיץ ההיפך. לרבים מאיתנו זה בא בטבעיות ואם אנחנו מסונכרנים להיצע של הירקות והפירות לפי עונה זה מגיע באופן טבעי, אך בימינו יש המון מזון מיובא או שמגודל בתנאים שנותנים לו את האפשרות לגדול בכל תנאי. לסתיו ולחורף נבחר לאכול ירקות שורשיים, מרקים ותבשילים ונשתה חליטות שונות.

את לא חייבת לבצע הכל כבר מההתחלה, תתחילי עם אחד מהעקרונות ואת כבר בדרך הנכונה, כי כדי להגיע למטרה צריך להתחיל עם הצעד הראשון.

—————–

נכתב על ידי קרן ארד נוייפלד, M.Sc, מטפלת בילדים ברפואה סינית ובשיטת דרך האמא. קישור לדף העיסקי: https://www.facebook.com/sinitkerenarad

 

 

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן