שמים סוף לחיתול – שלב שני – הגיע הזמן להוריד את החיתול

שמים סוף לחיתול – שלב שני – הגיע הזמן להוריד את החיתול

בחלק השני בסדרת הכתבות "שמים סוף לחיתול" תגלו איך הכי נכון לעשות את השלב השני  – איך מורידים את החיתול? מה צריך לעשות ואיך צריך להגיב כשהוא מצליח או מפספס?

בכתבה הראשונה דיברנו על השלב הכי חשוב בתהליך הפרידה מחיתולים והוא שלב ההכנה בו מתרגלים עניין וסקרנות סביב נושא הפרידה מחיתולים ואם עשיתם את זה, אז ילדכם אולי קצת שואל, קצת מתעניין או אולי אפילו מבקש בעצמו להוריד חיתול – זה בדיוק הזמן שאנחנו עוברים בפועל לשלב השני שהוא…. הורדת החיתול!

לפני שמורידים, מה המטרה?

המטרה בשלב השני היא להחזיר את המודעות לצורך להתפנות, כלומר לגרום לילד להבין איך התחושות שלו לפני ואחרי פיפי-קקי ואיך הגוף שלו עובד.

למעשה, ילד בגיל שנה וחצי ומעלה לא מקשר בהכרח בין תחושת ההתמלאות בשלפוחית השתן, לבין הפיפי שיוצא מגופו לבין התוצאה הפיזיקלית (תחושת הרטיבות, בעצם נוזל שטבעו להתנדף ולהתקרר), זאת מכיוון שהוא רגיל לעשות פיפי בחיתול חד-פעמי אשר סופג באופן כמעט מיידי את הפיפי והתוצאה מבחינתו היא הרגשה חמימה ויבשה וזה מה שהוא מכיר כל חייו.

לכן בשלב השני אתם צריכים לעבוד איתו על החזרת המודעות לצורך להתפנות, אשר נעשית על ידי הורדת החיתול באופן הדרגתי לפרקי זמן קצובים במהלך היום.

המטרה היא להחזיר את ההקשר הטבעי של סיבה ותוצאה, כלומר בין הפיפי והתוצאה שהיא הרגשה רטובה ופחות נעימה (פיפי=רטוב) ובהמשך גם את החיבור בגוף בין התחושה שלפני התרוקנות (הלחץ הקל בבטן) לבין התוצאה.

גם את שלב החזרת המודעות אנחנו מבססים על תקשורת ודוגמא אישית כאשר הדגש בשלב השני הינו ההדרגתיות. הסיבה להדרגתיות היא בכדי לא ליצור עומס ולחץ עם שינוי חד ובכך לעודד את השליטה הדו-כיוונית על הסוגרים – איפוק והרפייה מודעת.

מתחילים!

את שלב החזרת המודעות מתחילים משעה ביום, למשל לפני המקלחת או בבוקר מיד עם ההתעוררות ומעלים את פרק הזמן ללא החיתול באופן הדרגתי, מאוד חשוב שפרקי הזמן בלי החיתול ילכו ויגדלו באופן רציף ותדיר.

חשוב מאוד! לפני שמורידים לילד את החיתול מציינים בפניו: "עכשיו מתוקי, אתה תהיה עם תחתונים ואם אתה מרגיש שיש לך פיפי/קקי אז תגיד ונעשה איפה שאמא ואבא עושים".

בהתחלה אתם תראו שהוא לא אומר לפני שהוא עושה כי הוא לומד מה זה פיפי/קקי, מה זו התחושה הזו בכלל כשזה יוצא ומהי התוצאה וזה מה שאמור להיות – זה לא פספוס ולא בורח לו, זה חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה של הילד את גופו.

והנה עוד טיפ מאוד חשוב!!! במהלך הזמן שהילד נמצא ללא החיתול לא לתזכר או לקחת אותו להתפנות עד אשר יציין זאת בעצמו – זכרו! התהליך הוא של הילד ובאחריותו (אתם רק מלווים אותו), זה הזמן שלו ללמוד את הגוף שלו וללמוד להרגיש את עצמו.

ייתכן שתתחילו לזהות את שפת הגוף שלו לפני (שהיא לאו דווקא התאפקות אלא ממש תזהו שהוא צריך), כאן אפשר לשאול אותו אם הוא מרגיש שיש לו פיפי (כי זה משהו שיכול לעזור לו לחבר בין התחושה של לפני לבין התוצאה) ואז רק לציין באופן ענייני שאם הוא מרגיש שיש לו שיגיד לכם כדי שתעזרו לו לעשות איפה שעושים.

שימו לב לשפה! אנחנו כל הזמן מחברים אותו ל-להרגיש את הגוף שלו ולכך שזוהי הבחירה שלו והקצב שלו והגוף שלו ולכן זה באחריות שלו ואנחנו כאן עבורו לכוון ולהנחות.

ובמהלך כל השלב הזה – מאוד חשוב – אתן ממשיכות גם עם הסרטונים, והספרים והדוגמאות האישיות שעשיתם קודם לכם – זה מחזק ותומך מאוד!

4 השלבים בדרך לביסוס המודעות

 ישנם כמה שלבים בדרך לביסוס המודעות שיופיעו לאו דווקא בסדר הזה:

  1. הילד לומד להתאפק – זה יכול להתבטא בשתי דרכים – הדרך הראשונה, שתראו שהילד לא עושה פיפי במשך שעות, זה מתחיל משעתיים ואז עובר לשלוש וכן הלאה, לא צריך לדאוג, זה מעולה ושלב סופר קריטי בתהליך. מה שכן – שימו לב שאם זה חוזר על עצמו מעבר ליומיים-שלושה, ודאו שהוא שותה מספיק ושהאווירה בבית ובסביבה שלו שלווה ורגועה. הדרך השנייה, שתראו שהילד משחרר מעט פיפי ומחזיק, משחרר ומחזיק – הוא מאמן את השרירים שלו וזה מצוין! זה הזמן להגיד לו "מתוקי, אתה עושה פיפי בתחתונים, פיפי עושים בסיר או בשירותים, בפעם הבאה שאתה מרגיש שפיפי מתקרב, תגיד לי ונלך לעשות"
  2. הילד אומר אחרי שהוא עשה – מעולה! – הוא מחבר בין מה שיוצא לו מהגוף, לבין התחושה של אחרי, לבין השם של הפעולה והתגובה צריכה להיות בדיוק כמו בשלב הקודם.
  3. הילד אומר בזמן שהוא עושה – מצוין! זה אומר שהוא מחבר בין פעולת השחרור של השריר עצמו לבין התוצאה – עכשיו כאן שימו לב לטעות שהרבה הורים עושים ואל תעשו אותה – זה מאוד מפתה לקחת את הילד במהירות שיא לשירותים ברגע הזה ויש הורים שממש שולפים את הילד ורצים איתו לשירותים, אבל אל תעשו את זה! זה עשוי להלחיץ בטירוף ולעשות את הפעולה ההפוכה – סגירה והתאפקויות ו…. אתם לוקחים את האחריות והשליטה ממנו באופן הזה. פשוט תגידו לו: "אתה עושה פיפי, בפעם הבאה שאתה מרגיש נלך לעשות בסיר או בשירותים, כמו אבא ואבא". כאן כבר יש ציפייה שלכם לעשות "איפה שעושים" בכך שאתם מציינים את הדברים בנוסח הזה.
  4. והשלב ה-4 והמיוחל – הילד אומר לפני שהוא עושה – וואו! כאשר הילד אומר לפני שהוא עושה, סימן שילדכם במודעות לצורך להתפנות! מזל טוב! עקרונית זה השלב שבו מורידים את החיתול לגמרי במהלך שעות הערות.

כמה דגשים חשובים לשלב שהחיתול יורד לגמרי

ברגע שהילד אומר לפני שהוא עושה התגובה שלנו צריכה להיות כך: "רוצה לעשות בסיר או בשירותים?" / "רוצה לעשות איפה שעושים?"

אם הוא אומר לא – שימו לב! זה לא! לא לנסות לשכנע, לדרבן וברגע שעושה בתחתונים, לציין בפניו: "פיפי עושים איפה שעושים, לא בתחתונים" בטון נינוח אבל אסרטיבי. לתת לו להחליף לעצמו (אם זה אפשרי) ולהעביר את האחריות 100% אליו.

ואם הוא אומר כן (יש!) – הולכים איתו לסיר או לשירותים – לבחירתו כמובן! אפשר לעזור לו להוריד בגדים או שהוא מוריד בעצמו והוא מתיישב (בנים אפשר שגם ישבו כדי לעשות פיפי, זה פשוט גם יכול לעזור להרגל של עשיית הקקי בסיר או בשירותים, ואפשר גם בעמידה כשהם מחקים את אח שלהם או את אבא).

אמר כן? 2 אפשרויות:

האחת – שהוא לא עושה בסיר או בשירותים אלא אח"כ בתחתונים ושוב מגיבים באותו אופן "בפעם הבאה בסיר או בשירותים"

והשנייה – שהוא כן עושה! וכאן ממש חשוב! אפשר לזרוק מילה טובה וחיזוק אבל! בבקשה לא לעשות מזה שמחה והילולה! כי אחרת אתם תייצרו עבורו התנייה חיצונית וזה לא משהו שאתם רוצים שיהיה. המטרה שהיא שהמוטיבציה שלו לעשיית הצרכים, תהיה מוטיבציה פנימית ולא כי מגיע איזה צ'ופר בנושא – לכן גם אין פרסים ואין הילולות!

זוכרים שלילדים שלנו יש מיקרוסקופים קטנים ללב ולמח שלנו? הם מרגישים את הגאווה שלנו, הם מרגישים את השמחה שלנו, אז פשוט לציין בצורה עניינית עד כמה שאפשר: "מתוק שלי עשית פיפי איפה שעושים, איפה שאמא ואבא עושים" ו….זהו 🙂

אני יודעת שזה אולי קצת קשה, אבל אני מבטיחה לכם שאם תתמידו בזה תזכו לאריכות ימים של בגדים נקיים ומינימום רגרסיות בהמשך. כי ברגע שישנה התנייה חיצונית כלשהי זה כמו מטוטלת והיא יכולה להתהפך בחזרה.

חשוב מאוד לזכור שזה תהליך למידה וכמו כל תהליך למידה יכולות להיות עליות וירידות, הילד עדיין לומד את הגוף שלו אז פשוט תהיו שם בשבילו ותנו לו להראות לכם את מה שהוא יודע 🙂

בכתבה הבאה נדבר על הורדת החיתול בלילה ובמסגרת.

בהצלחה בינתיים!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן