איך לחסוך מעצמנו לילה לבן ולהפוך את ההרדמה לקלה?

איך לחסוך מעצמנו לילה לבן ולהפוך את ההרדמה לקלה?

מי מאיתנו לא מתמודדת או התמודדה בעבר עם הסוגייה המורכבת של ההרדמה? כל-כך היית רוצה שהוא יירדם בקלות ובפשטות, ויישן שינה מלאה ואיכותית, אבל את מוצאת את עצמך מנהלת טקס שינה ארוך מדי ומתיש מדי שמעודד, בעיקר, את ההירדמות שלך. העניין הוא שבחודשים הראשונים לחייהם של הקטנטנים שלנו, יש להם קושי להירדם בכוחות עצמם ולמעשה, אנחנו צריכות לעזור להם וללמד אותם איך להירדם. אז איך תהפכי את ההרדמה להרבה יותר חלקה וקלה כבר מהלילה הראשון? במאמר הזה, אעניק לך את השיטה האולטימטיבית שתעזור לך ללמד את התינוק שלך להירדם כבר מהרגע שהוא מרגיש עייפות, ולקבל את המנוחה שאת כל-כך זקוקה לה.

המפתח להצלחה – לזהות סימנים מוקדמים

בדיוק כמונו, גם תינוקות משתמשים המון בשפת גוף כדי להעביר לנו מסרים. הם לא גדולים מספיק כדי לדבר איתנו, אך אם נקשיב לשפת הגוף שלהם נוכל בקלות להבין מה הצרכים שלהם ולענות עליהם עוד לפני שיתחילו הבכי והקיטורים. לכל תינוק יש את שפת הגוף שלו וכמו שאומרים – אמא יודעת מה הכי טוב בשביל התינוק שלה, אני מוסיפה – ובמיוחד כשהיא יודעת לקרוא אותו ולזהות את הסימנים שהוא משדר החוצה לעולם.

אם תצליחי להבין את שפת הגוף של התינוק שלך, תוכלי לראות בדיוק מתי הוא רעב, עייף או סתם זקוק לחיבוק ותשומת לב. כך, תוכלי לענות לצרכים שלו בנחת ולחסוך המון חוויות של תסכול בשבילו ובשבילך.

איך אני יודעת מתי צריך להתחיל בהרדמה?

הצעד הראשון בזיהוי הסימנים המוקדמים ובכלל בתהליך ההרדמה, הוא להאכיל את התינוק. בין אם את מניקה ובין אם את משתמשת בתרכובת מזון לתינוקות, דאגי להאכיל את הקטנטן ולהתבונן בו בקשב רב. להאכלה יש תפקיד קריטי וחשוב בתהליך ההכנה לשינה משתי סיבות:

  1. תינוקות רבים לא מסוגלים להירדם או שהם מתעוררים בלילה, מהסיבה שהם רעבים. רעב הוא צורך הישרדותי ראשוני ביותר של הגוף, ולכן גם באמצע הלילה הגוף עשוי להתעורר ולדרוש לקבל הזנה כאן ועכשיו. בגלל שהקיבה של הקטנטנים שלנו בין כה וכה קטנה, הרעב יכול להופיע אפילו מספר פעמים בזמן השינה ולגרום להם (ולנו) להתעורר. לכן, האכלה לפני השינה יכולה למנוע את הצורך להאכלה מתוך שינה.
  2. שמת לב שכשאת רעבה את הופכת להיות עצבנית וחסרת סבלנות? גם התינוקות שלנו עלולים לפתח קוצר רוח ועצבנות בגלל רעב, וכתוצאה מכך הם לא יהיו שלווים מספיק כדי להירדם. לכן, כדאי לשים לב לסימני רעב ולהאכיל את התינוק כצעד ראשון לתהליך השינה. סימני רעב יכולים לבוא לידי ביטוי כאגרופים קפוצים, ריור מתמשך, הכנסה אינטנסיבית של ידיים לפה או אי נוחות כללית. לכל תינוק יש את הסימנים שלו וחשוב שתכירי אותם כבר מההתחלה.

כשהתינוק מראה סימני שובע, הוא שליו, רגוע ונינוח ומתחיל לאותת לנו על כך שהוא עייף, דרך סימני העייפות המוקדמים. לכן, הדבר הראשון שצריך לעשות כשאנחנו רוצות ללמד את התינוק שלנו להירדם, הוא להאכיל אותו עד שאנחנו מתחילות לראות גוף רפוי, אצבעות פרוסות וכדומה – כך אני יודעת שהוא שבע.

אילו סימנים מוקדמים של עייפות יש לתינוק?

אצל חלק גדול מהתינוקות, הסימנים המוקדמים שמופיעים כאותות לעייפות הם גבות ורודות, עיניים מבריקות, ראש מתנדנד מצד לצד, בהייה, צורך למולל משהו, משיכה והתעסקות בשיער ובאוזן ועוד. הסימנים משתנים בין תינוק לתינוק, אך כולם יראו את הצורך שלהם בהרדמה – בדיוק כמונו.

סופר חשוב לשים לב לסימנים האלו, שמופיעים לפני הבכי והקיטורים, כי הרדמה בשלב זה מאפשרת את הכניסה הבריאה של ההורמונים ושל מערכת העצבים, למצב של שינה. אם יוצא מצב שאנחנו מפספסות את הסימנים הללו, הגוף של התינוק עלול להפריש הורמון בשם אדרנלין שמונע ממנו להירדם ולהיכנס לשינה עמוקה, לכן התינוק עלול להתעורר כל 20-15 דקות במהלך הלילה. הסיבה לכך היא שהאדרנלין הוא הורמון מעורר ששומר את הגוף במצב דרוך, ולכן כשהתינוק שלך מתחיל להתעייף, לבכות ולהתעצבן, הוא משחרר את ההורמון שגורם לו להיכנס למעגל מעייף של חוסר שינה.

אם את רוצה להרדים את התינוק וללמד אותו להירדם בכוחות עצמו, הפתרון הוא ללמוד את הסימנים המוקדמים הייחודים לתינוק שלך ולהתחיל את תהליך ההירדמות עם הופעתם.

מה לעשות אחרי שמבחינות בסימנים מוקדמים?

אחרי שזיהית את הסימנים, מתחילות הפעולות!

הפעולה הראשונה היא להסביר לתינוק שמה שהוא מרגיש עכשיו זו עייפות, ולכן עכשיו הולכים לישון. אפשר ממש להגיד לו ״אתה עייף״ או ״הולכים לישון״. זו נקודה ממש ממש חשובה כי למעשה כך אנחנו מחזקות אצל התינוק את הקשר בין התחושה הטבעית שהוא מרגיש בגוף, לבין התוצאה שהיא השינה. זה מייצר מודעות גופנית יחד עם חיבור לגוף שלו, וכמובן מסייע לפיתוח כישורי התקשורת והשפה.

הפעולה השנייה היא לנתק גירויים סביבתיים בהדרגה – אוספים את המשחקים, מעבירים את משטח הפעילות למקום שבו הוא הולך לישון, מחליפים בשקט ובעדינות את הבגדים או החיתול, מחשיכים מעט את האווירה (גם במהלך היום!) ומכינים את התודעה לשינה וגם את הגוף – החושך עוזר למאזן ההורמונלי להתכנס לשינה.

בפעולה הבאה אנחנו מרגיעות את התינוק קצת בידיים דרך נענוע עדין. אפשר ללטף אותו קצת בגבות בכיוון הצמיחה, לעצום לו עיניים בנחת, לשיר, לזמזם בקול רגוע ומונוטוני, לשלב חפץ מעבר, מוצץ וגם רעש לבן. לצד זה, מחשיכים עוד קצת את החדר כדי שהתינוק שלך יצליח להתכנס לשינה.

כשהתינוק רגוע, אפשר להניח אותו במיטה, להמשיך ללטף ולזמזמם ולאט לאט לאפשר לו להירדם בנחת ובשלווה – לילה טוב!

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

לעוד טיפים וכלים להורות, כתבות ועדכונים

הצטרפי לקהילה שלנו!

דילוג לתוכן