איך חושפים את התינוק למוצקים?

שלב חדש הגיע! התינוק שלך יכול להתחיל לאכול מוצקים – עוד אבן דרך מיני רבות. על פי משרד הבריאות זה קורה בגילאים 6-4 חודשים, אך כפי שתקראו בהמשך אין הדבר מחייב.

אז איך עושים זאת בצורה הכי טובה? והכי חשוב – מה הכי נכון עבור הילד הפרטי שלך?

קצת רקע פיזיולוגי

מערכת העיכול היא מערכת מרכזית בגוף שמשפיעה על המון אספקטים בחיינו ואנחנו פוגשים את זה כבר ממש בהתחלה אצל היילוד.

לפי הרפואה הסינית מערכת העיכול לא מתפקדת במיטבה בשנים הראשונות של הילד. מערכת העיכול (ומערכת הנשימה) מתחילה לעבוד לרוב רק אחרי שהתינוק מגיע לעולם, אז מערכת העיכול מפנה את היציאה הראשונה של התינוק, המיקוניום. חוסר הבשלות יכול להתבטא אצל התינוק כבר מההתחלה בשלל בעיות פיזיות ורגשיות: גאזים, קשיי עיכול כמו עצירות או שלשולים, כאבי בטן, בעיות שינה ועוד.

זו  אחת הסיבות לחשיבות הגדולה לצורה בה אנחנו חושפים את התינוק למוצקים בפעם הראשונה.

איך נכון לחשוף את התינוק למוצקים?

ישנן גישות שונות לחשיפת מוצקים לתינוק, וכל גישה מתייחסת לגיל שונה לחשיפה ולצורת חשיפה שונה. החל מחשיפת התינוק למזון נוזלי בלבד ועד למעבר ישיר למה שאנחנו אוכלים, כך שהתינוק אוכל ממה שמוגש לשולחן, ללא ריסוק וללא הגבלה מיוחדת.

לכל בית מתאימה גישה אחרת ויש לקחת בחשבון שהגישה שלנו לא תואמת מקומות אחרים ולכן כדאי לשים לב ולהדריך את הגננת או המטפלת. כמו תמיד, התשובה נמצאת בגוונים, בין השחור ללבן ודורשת התאמה לילד הפרטי שלך.

התינוק האישי שלך יעדיף להיחשף למוצקים בקצב שלו. יש תינוקות שיחגגו את הרגע בו ההורים מצרפים אותם לארוחה ויש כאלו שיבשילו לתהליך לאט יותר ולא יסכימו ליהנות מהמוצקים אפילו עד גיל שנה. לרוב אם נשנה התנהגות סביב האוכל או את מרקם האוכל הדבר יתחיל להשתנות.

מכיוון שמערכת העיכול אינה בשלה כפי שהסברתי לפני כן, מומלץ לחשוף את התינוק קודם למאכלי ירקות ופירות על מגוון צורותיהם, פירות מאוד קלים לעיכול וכך גם ירקות בעיקר כשהם מאודים, בהמשך יהיה ניתן להוסיף עוד ועוד מזונות. בטטה למשל על פי הרפואה הסינית משתלבת נהדר בטעימות הראשונות שכן יש לה יכולת לחזק את מערכת העיכול, היא מתוקה, דבר התואם את מתיקותו של חלב האם, וכאשר היא מאודה או אפויה היא קלה לאחיזה ורכה לאכילה.

עקרונות חשובים לחשיפה מוצלחת למוצקים

ישנם מספר עקרונות חשובים לחשיפה מוצלחת ובריאה אצל התינוק שתשפיע לא רק על חוויה ראשונית טובה אלא על בחירות המזון בהמשך חייו:

  1. לרוב כשחושפים מוצקים לתינוק נותנים לו הרבה פעמים לאכול בטרמפולינה או במקום נפרד מהשולחן ובזמן שונה מהארוחה המשפחתית. דווקא אכילה עם כל המשפחה יכולה לעודד את התינוק להנות מהחוויה המשפחתית שכוללת גם טעימה של מזונות מהשולחן וגם מאפשרת לו להיות חלק מהחוויה המשפחתית. אפשרו לילדכם לאכול עמכם ותהנו כולכם מהחוויה!
  2. לתת לתינוק להתנסות באוכל שכולם אוכלים מהשולחן, אבל לא בהכרח מכל מה שיש על השולחן מתוך חשש לרגישויות ואלרגיות שונות למזונות שונים. ליהנות כולם מאותה ארוחה, מה שיחסוך עבורך זמן ובהמשך גם התארגנויות מסורבלות בכל פעם כשיוצאים מהבית. זה מאפשר זרימה, נוחות ובעיקר התמקדות באכילה בבית שכן הדבר מעודד גם את בני הבית לאכול בריא יותר. מה לתת מהשולחן? כבר נגיע לזה.
  3. מומלץ להפריד חשיפה של מזונות אלרגניים או מזונות שמעוררים רגישות גבוהה אצל ילדים ולתת אותם בנפרד למשך שלושה ימים לפחות ולבחון אם יש איזושהי תגובה. מומלץ גם לא לחשוף אותם במידת האפשר לפני גיל שנה למזונות אלה. תגובה אלרגנית יכולה להוביל לפריחה, הקאות, נפיחות בשפתיים ובמקרים חמורים הנפיחות יכולה להוביל למצב חמור מסכן חיים.
    לעומת זאת תגובות לרגישות למזון יכולות להיות: אי נוחות בטנית, גאזים, שלשולים או עצירות, ליחה נזלת, שינוי התנהגותי ביום ו/או בלילה, נפיחות מתחת לעיניים ועוד. במצב כזה לא מומלץ לחשוף את התינוק למזון בשנית לפני גיל שנה לפחות ויש הממליצים עד גיל שנתיים.
    מזונות אלרגנים הם לרוב: מוצרי חלב, אגוזים, קמח חיטה, ביצים, שומשום, בוטנים, ביצים (יש ליידע את רופא המשפחה במידה וכן מכיוון שחלבון ביצה מצוי במספר חיסונים)
    מזונות אליהם תינוקות רבים רגישים: פירות הדר, ירקות סולניים (עגבנייה, גמבה, חציל), פירות טרופים שונים, וחלבון מהחי.
    דבש – אינו מומלץ לצריכה לפני גיל שנה בשל חיידק הבוטולינום המצוי בו ומסוכן לתינוקות.
  4. מומלץ מאוד להמעיט בתבלינים מרובים או בתבלינים כמו מלח ממספר סיבות: התבלינים ממסכים על הטעם הטבעי והעדין של המזון שאנחנו מציגים לתינוק, מה שיכול להוביל את הילד לצרוך מזונות מתובלים בלבד. אל תשכחו שהילד שלכן נחשף עד כה לחלב אם או חלב מבקבוק ואין לו את אנינות הטעם שלנו יש עדיין, זו הזדמנות לחשוף אותו לטעמים העדינים והטבעיים של כל מזון ומזון, גם אם זה מזון בריא שאתן לא אוהבות. בנוסף, שימוש מוגבר במלח יכול לשבש את מאזן הנוזלים בגופו וגמילה ממזונות מתוקים ומלוחים בעתיד תהיה הרבה יותר קשה.
  5. רצוי מאוד להימנע ממזונות מעובדים וחטיפים "ידידותיים לילדים" כמו כל מיני חטיפי תינוקות וחטיפי תירס ובוטנים שמלאים בסוכר, מלח ועוברים תהליכי עיבוד רבים.
  6. זו תקופה נפלאה של עצמאות שיכולה להביא איתה גם הרבה בלאגן ולכלוך, קבלי זאת באהבה וזכרי שיש לתקופה הזאת השפעה ניכרת שתשפיע על אכילת הילד בעתיד. במידת האפשר פשוט ניתן להפשיט את הילד ולתת לו לאכול ולהתלכלך בהנאה. שטיפה קצרה לאחר מכן ואין בזבוז של בגדים וכביסות והשמחה רבה 🙂
  7. זו תקופה של הזדמנות ליצירת אכילה בריאה בבית. אם עד עכשיו לא הצלחת לשנות כלום בבית גם אם יש לך ילדים גדולים יותר. כשתגישי לשולחן מזון בריא ומגוון כך תוכלי להשפיע על כל בני הבית לטובה ולייצר מאזן בריאותי גדול יותר עבור כולכם.

לסיכום, חשיפת התינוק למוצקים היא שינוי וכמו כל שינוי בחיינו הדבר משפיע על כל המארג המשפחתי. יתכן והשינוי יזרום נהדר ויתכן שהשינוי יהיה איטי ומורכב. כך או כך מאמינה כי כל שינוי חופן בתוכו הזדמנות, אם זה לאכילה בריאה יותר בבית, לחיזוק הקשר עם הילד או עם האחים שלו, פיתוח עצמאות ועוד. מאחלת לך אמא ליהנות מהשינוי וליהנות מבריאות טובה לכל המשפחה עד לשינוי הבא…

—————–

נכתב על ידי קרן ארד נוייפלד, M.Sc, מטפלת בילדים ברפואה סינית ובשיטת דרך האמא. קישור לדף העיסקי: https://www.facebook.com/sinitkerenarad

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

קורס מנחות
הורים לגיל הרך

נותרו מקומות אחרונים!

עוד היום אחד מיועצות הלימודים
 שלנו תחזור אליך

דילוג לתוכן