fbpx

גמילה מחיתולים: מה מומלץ לעשות ולא לעשות בזמן הגמילה

גמילה מחיתולים: מה מומלץ לעשות ולא לעשות בזמן הגמילה

תינוקות נולדים עם אינסטינקט לאותת על הצורך שלהם להתפנות. האינסטינקט הזה פעיל עד גיל שנה. מגיל שנה ואילך, אם לא משמרים אותו, הוא מתנוון. בגלל זה, תהליך גמילה מחיתולים לילדים מעל גיל שנה אינו תהליך טבעי, לא משנה באיזו גישה נבחר לעשות את זה.

התפקיד שלנו  בתור הורים, הוא להקפיד ולנסות לקרב את הילד עד כמה שנוכל ל"טבעי".
גם כאן, חלק מאוד חשוב בתהליך היא התקשורת עם הילד…

מה מומלץ לעשות בגמילה מחיתולים:
תקשורת ודוגמא אישית שלנו – ילדים לומדים הכי טוב על העולם מאיתנו ההורים. אותו הדבר גם לגבי תהליך הגמילה. הם לומדים איפה ובאיזה אופן מתפנים ע"י התבוננות בנו ההורים או על ילדים גדולים מהם (אחים). מכאן שההסבר על תהליךהגמילה חייב להיות מלווה בדוגמא: "לאמא יש פיפי, אמא הולכת לעשות פיפי בשירותים, כשלך יהיה פיפי, גם אתה תוכל לעשות בשירותים". ככל שמדברים על זה יותר ומספרים על זה יותר, הילד מפנים יותר ולומד את זה הרבה יותר מהר.

לעורר מודעות בעדינות – אין ספק שחיתולים בעלי כושר ספיגה גבוה, עושים עבודה טובה. הבעיה מתחילה  כשזה מגיע לשימוש יומיומי בהם שנה אחרי שנה, ואז תהליך הלמידה ש"פיפי זה רטוב", יכול להתמסמס… ואז כשילד אחרי גיל שנה מגיע לתהליך גמילה, הוא בהתחלה לא כל כך יבין מה הבעיה, שהרי הוא לא מכירה בזה שפיפי הוא "רטוב" ו"לא נעים". מבחינתו, לחץ בשלפוחית ושחרור, מלווה בתחושת חמימות וזהו.

זו הסיבה שחשוב להחזיר את הילד למודעות לתהליך הטבעי. הדרך לעשות את זה, היא לאפשר לו להיות חצי שעה  – עד שעה ביום, בלי חיתול תוך הסבר שעכשיו הוא נמצא בלי חיתול, ואם הוא ירגיש לחץ – שיגיד. רוב הסיכויים, שבהתחלה הוא לא יגיד, וזה בסדר, כי זה חלק מתהליך הלמידה.

חשוב שגם התגובה לזה שהוא עשה על עצמו פיפי, תהיה פרקטית, בלי לעשות מזה יותר מידי עניין. אחרי מספר ימים הוא יתחיל להגיד, ואז אפשר להאריך את משך הזמן שהילד מסתובב בלי חיתול.

הילד הוא זה שאחראי לתהליך הגמילה – ובגלל זה חשוב שהוא ייעשה את זה בקצב שלו. אנחנו צריכים לתת לו לבחון את עצמו ואת גופו, ולסמוך עליו. הוא יודע את העבודה מצוין. חשוב שנעביר את האחריות לצרכים שלו בחזרה אליו.

מה לא מומלץ לעשות בגמילה מחיתולים?
הפעלת לחץ מכל סוג שהוא דמיינו לעצמכם, איך אתם הייתם מרגישים אילו בכל פעם כשהייתם צריכים להתפנות, מישהו היה עומד מחוץ לדלת של השירותים וצועק לכם: "נו! נו! נו! יאללה קדימה!" מלחיץ ולא נעים נכון? אבל ?! הפעולה הזו חייבת להיעשות בקצב של הילד בלבד (גם לא של הגננת). ובגלל זה לא מומלץ גם להוריד החיתול בבת אחת, אלא על לעשות את זה בצורה של תהליך הדרגתי ונינוח. הורדת החיתול בבת אחת, עלולה להרתיע את הילד ואף לגרום לו לנסיגה מהנושא.

התניה – הילד הצליח לעשות – מצוין! זה בדיוק המקום לא לתת, פרסים, מחיאות כפיים, צל"שים מכל סוג שהוא על זה שהוא הצליח. הסיבה לזה שמדובר בצורך טבעי. תחשבו על זה שאנחנו לא מקבלים תרועות ניצחון כשאנחנו נמצאים בשירותים, אז למה לחנך לזה אם זה לא קיים?

מעבר לזה, אם ניצור התניה סביב נושא כל כך אינטימי ורגיש, זה עלול להשאיר הרבה מקום לרגרסיות. למשל, ברגע שתשומת הלב שניתנת לזה עכשיו מתחלקת והיא לא כמו קודם, הילד יכול פתאום להפסיק ללכת לשירותים רק כדי לקבל אותה שוב בחזרה.

לעשות תנועה של "איכס" בפנים – אם הילד שלכם יראה שאתם נגעלים מהצרכים שלו, גם הוא ייגעל מהם והוא יכול להתבייש בצורך שלו לעשות אותם. חשוב שנסביר לו שכולנו עושים את זה, אלה הפרשות טבעיות של הגוף שלנו. אם ממש קשה לכם, אל תעשו את זה ליד הילד.

להפוך את הגמילה למשחק – שירותים או סיר הם לא משחק. אם נהפוך אותם לכאלה, כמו כל משחק – הוא עלול להימאס והזמן שלו יעבור…

אז כמו שקראתם, גם גמילה היא הליך שמתחיל ונגמר בתקשורת. ישנם כלים רבים נוספים שניתן ללמוד על דרכי התקשרות נוספות עם ילדינו. לכלים האלה יש יכולת להעצים בילדים שלך את הבטחון ויכולים לגרום להם להיות אמפתאיים וסבלניים כאנשים בוגרים. הכלים האלה נלמדים במסגרת קורס הנחיית הורים שלנו.

אם את רוצה לעשות משהו משמעותי עם האהבה שלך לילדים, ללמוד מקצוע שיאפשר לך ללמוד על עצמך, גם לעזור ולהעביר את הידע החשוב הזה לעוד משפחות וגם להתפרנס ממנו, כנסי עכשיו לכאן, השאירי את הפרטים שלך ויועצת לימודים תחזור אליך עם כל הפרטים בנוגע למקצוע המעניין הזה.

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ