כל מה שאת צריכה לדעת על החודש הראשון אחרי הלידה

מזל טוב אמא! נולד לך תינוק. בין אם הוא הילד הראשון שלך, או כבר הרביעי, החודש הראשון לאחר הלידה נחשב למשמעותי ביותר בחייך ובחיי התינוק שלך, כששניכם לומדים יחד להסתגל אל מציאות חדשה, מאתגרת ומרגשת בחייכם. ייתכן ותחושי בתנודות קיצוניות בין תחושות אושר לבין רגשות תסכול, בבכי שמציף אותך בבת אחת ובכאבים פיזיים שנובעים משינויים שמתרחשים בגופך. דעי שהתחושות הללו טבעיות, והשתדלי לחמול על עצמך ולאפשר לעצמך את זמן ההתאוששות וההחלמה הנדרשים לך. במאמר זה אשתף אותך במה שאת צריכה לדעת על החודש הראשון לאחר הלידה, בתקווה שתוכלי ליישם ולהרגיש שאת האמא הנפלאה שאת.

 

מה התינוק שלך באמת צריך

התינוק שלך, שעד לא מזמן שהה מעורסל במי השפיר החמימים ברחם שלך, מתחיל להסתגל אל העולם החדש שבחוץ וזאת לא משימה פשוטה בעבורו. הוא זקוק לך, אמא יקרה, שתמלאי את הצרכים שלו על מנת שיוכל לפתח אמון בך ובסביבה החדשה והלא מוכרת שלו. הרגישות וההיענות שלך לצרכים הבסיסיים שלו כמו הזנה, יצירת מרחב בטוח ונעים לשינה בעבורו ומתן תחושת חום ומגע קרוב ומלטף יתרמו רבות לפיתוח הקשר ביניכם ויסייעו להתפתחות התקינה של ילדך. ייתכן שתרגישי בלבול וקושי בזיהוי הצרכים שלו, בעיקר בשלב כל כך התחלתי. דעי שזה טבעי לחלוטין, ושככל שיחלוף הזמן ההיכרות ביניכם רק תעמיק והזיהוי ייעשה קל יותר.

 

תזונה ושינה

בחודש הראשון לחייו, התינוק שלך בעיקר יישן ויאכל. תינוקות רכים ישנים בממוצע 15-16 שעות ביממה, המתפרשות על שעות לא קבועות, עד שגופו יסתגל למחזורי יום ולילה. שנתו של התינוק שלך מורכבת בעיקר משנת חלום קלה יחסית, מה שיגרום להתעוררויות מרובות יותר. חשוב שתשמרי על בטיחותו ותקפידי להשכיב את התינוק שלך על גבו בזמן השינה, על מנת להקטין את הסיכון למוות בעריסה. לגבי הזנת התינוק שלך, האכילי אותו לפי דרישה שלו, אם באמצעות חלב אם שנחשב למזון הטוב ביותר לתינוקות, ואם באמצעות תמ"ל תוך הקפדה על הכנה לפי הוראות היצרן. זכרי שלא משנה באיזו דרך הזנה תבחרי, את אמא נפלאה שעושה את המיטב בעבור הילד שלה.

 

כיצד תייצרי תחושת ביטחון אצל התינוק שלך

התינוק הרך שלך זקוק למגע שלך. חבקי ועטפי אותו, הרימי אותו על הידיים מבלי לחשוש שמא יתרגל לכך, הדבר היחיד שהוא יתרגל אליו הוא לעובדה שיש מי שדואגת לו וקשובה לצרכיו. נסי לשלב בשגרת היום שלכם עיסוי שמותאם לגופו, המגע הנעים על עורו יקנה לו תחושת רוגע וביטחון.

הדרך העיקרית שבה התינוק שלך יתקשר איתך בתקופה זו היא באמצעות הבכי שלו, שיכול לנבוע מסיבות שונות ומגוונות, כמו רעב, עייפות, חיתול רטוב, ולפעמים גם מסיבות שלא בהכרח מובנות לנו. בכל מקרה של בכי נסי לנחם אותו, ערסלי אותו ודברי אליו בקול מרגיע. גם אם הסיבה לבכי לא ברורה לך, רק עצם הנוכחות שלך תגרום לו להרגיש נינוח ובטוח יותר.

 

קחי את הזמן

מערכת היחסים שלך עם התינוק שלך נבנית בהדרגה, וזה ממש בסדר אם תרגישי שלא מדובר באהבה ממבט ראשון כמו ששמעת מהחברה הכי טובה שלך או ראית בסרטים. בדומה לכל קשר רגשי אחר שבנית במהלך חייך, גם לקשר הרגשי עם התינוק שלך נדרשים הזמן והמרחב להיכרות, בילוי משותף ויכולת להנות זה מזה. זכרי שעד לפני זמן קצר המציאות שלך הייתה שונה, וכעת נדרש ממך להסתגל למציאות חדשה שבה יש מישהו אחר שמנהל את הזמן והעשייה שלך, מה שעלול להציף אצלך רגשות מעורבים לא מעטים. אם נוסיף לכך את הכאבים הפיזיים שלך לאחר הלידה, המחסור בשעות השינה, והשינויים ההורמונליים הקיצוניים שמשפיעים על רמות מצב רוחך, נוכל להסכים על כך שזאת תקופה לא פשוטה בכלל בעבורך.

 

דאגי וטפלי בעצמך

עם כמה שחשוב שתהיי קשובה לצרכיו של התינוק שלך, חשוב לא פחות שתהיי רגישה גם לצרכים שלך, ותדאגי לדמות המשמעותית ביותר בחייו – את. היעזרי במידת האפשר בבני משפחתך על מנת לנוח ולהיטען בכוחות מחודשים, ואכלי אוכל מזין ובריא שיסייע לך לשמור על רמות האנרגיה הגבוהות הדרושות לך. השתדלי לצאת מחוץ לבית בימים יפים ונעימים, החשיפה לאור השמש עשויה לשפר את ייצור הורמון הסרוטונין בגופך, דבר שיתרום להעלאת מצב רוחך. כלי נוסף שעשוי לסייע לך בהיבט הנפשי, הוא תרגול כתיבה רגשית. נסי להעלות על כתב את המחשבות והרגשות שעולים בך, ובדרך זו לאפשר לעצמך להשתחרר מהם ולהתנקות.

בנוסף, ממש ממש חשוב לזכור שבמידה שאת חשה בדכדוך ממושך, אובדן הנאה, חוסר יכולת להירדם או לישון טוב או ברגשות קשים ועזים, אל תהססי לפנות לעזרה מקצועית שעשויה לשפר את תחושתך פלאים. התייעצי עם רופא המשפחה, עם האחות בטיפת חלב או עם מוקד האחיות הטלפוני של קופת החולים שלך ואפשרי לעצמך להיעזר ככל האפשר בסביבה שלך.