הנקה ושינה טובה – האם אפשרי?

הנקה ושינה טובה – האם אפשרי?

חלב אם הוא המזון הבסיסי שהטבע מציע לתינוק שלך, לכן זהו האוכל הכי טוב שתוכלי להעניק לו – הוא עוזר לפתח את הגוף, מחזק את המערכת החיסונית, משביע את הרעב, מרווה את הצימאון ויוצר חיבור מדהים בין הקטנטן שלך לבינך. למרות כל היתרונות הללו, אימהות רבות חוששות להניק או מפסיקות להניק בגלל הצורך בהזנה במהלך הלילה – מה שגורר לעיתים התעוררויות רבות מהשינה ולילות לבנים ומעייפים. אבל זה לא בהכרח צריך להיות כך! הכנתי לך 7 עובדות על הנקה ושינה, שימחישו לך איך להניק מבלי לוותר על השינה שלך בלילה.

 

1. הנקה עוזרת להירדם לתוך שינה איכותית ומלאת בטחון ואהבה

כשהתינוק שלך יונק ממך, הוא חווה רגע שבו כל החושים מופעלים – המגע עם העור, הדופק המוכר לו מהרחם שמתנגן לו באוזן, הריח שלך האהוב ומראה הפנים המחייכות שלך. השילוב הזה משחרר אצלו הורמוני אהבה ורגיעה, שמאפשרים לו להרגיש נינוח, לאכול ברוגע ולהירדם לאט אל שינה איכותית, עמוקה וארוכה יותר. ככל שתאפשרי לקטנטן שלך יותר נחת ובטחון ותחושה שיש מי שידאג לו, כך זה יקל עליו את ההתמודדות עם החיים מחוץ לרחם, וייתן לו קרקע נוחה ללמוד ולהפנים את השינויים הגדולים שעוברים עליו.

2. הקול הפנימי שלך הוא הכי נכון בשבילך

כמה פעמים אמרו לך: ״שלא יירדם על הציצי!״, ״שלא יתרגל לידיים!״, למרות שהרגשת שזו הדרך הנכונה לתינוק שלך? האמת היא שיש המון קולות לכאן או לכאן, ואף אחד מהם לא נכון באופן חד משמעי, אי-אפשר ״לקלקל״ את הלמידה של התינוק. סנני את קולות הרקע ועשי מה שמרגיש לך נכון בפנים. אם את רוצה לוודא שהקטנטן שלך יצליח להירדם באופן עצמאי ולא בהכרח בזמן ההנקה, אפשר להניק ואחרי ששבע, להרדים כפי שמתאים לך ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. בהקשר הזה, אם את לא מתחברת להנקה, זה בדיוק על אותו משקל – את לא צריכה להניק כי ״זה מה שצריך״ או כי ״אינך אמא טובה״ אם את לא מניקה, את האמא הטובה ביותר עבור התינוק שלך! הביטחון ושביעות הרצון שלך יעברו לתינוק, ככל שתהיי בהרגשה טובה יותר, זה מה שימשיך איתו לכל החיים.

3. האכלה בזמן העייפות, עוזרת להתכנס לתוך שינה מיטיבה

האכלה, בין אם מהנקה או מבקבוק, מפעילה מערכות שמסייעות לשינה מיטבית. יש תינוקות שיתרגלו להירדם עם האוכל, ולכן יבקשו לאכול בכל פעם שירגישו עייפים – שלב זה נקרא אקטיבציה, ובמהלכו התינוק בעצם מתרגל להתכנס לתוך השינה. ככל שהוא יגדל, הוא לא יזדקק לארוחה בצמוד לזמן השינה, אלא סמוך אליה. בחודשים הראשונים לאחר הלידה, חשוב לנסות ולהרדים אותו בכל פעם בדרך אחרת – כך, מתחזקים מעגלי הלמידה שלו וגם החיבור במוח שמקשר בין הרגשת העייפות בגוף, לזה שהגיע הזמן ללכת לישון. בסביבות גיל 4-3 חודשים, מומלץ שתתמקדי בשיטת הרדמה אחת, וגם אם מידי פעם הוא יירדם באופן אחר כל פעם – לא ״תקלקלי״ שום תהליך. הרגישי את הקטנטן שלך וראי שזה לא מפריע לו או מבלבל אותו.

4. הקשר בין רעב ושובע לבין שינה

קריטי וחשוב לזכור – שינה טובה אפשרית כאשר הקטנטן שלך שבע. נסי רגע לדמיין את עצמך נכנסת למיטה כדי לישון, ומרגישה רעבה – האם תצליחי להירדם? כנראה שלא. באותו אופן, גם התינוק שלך יתקשה להירדם כשהרעב בגוף שלו משאיר אותו ער. רעב כמו שינה, הם צרכים הישרדותיים וכשהם מופיעים במקביל, הגוף נלחם כדי לספק את הצורך החזק קודם כל. לכן חשוב לתת מענה לרעב לפני ההרדמה. אם האכלת את התינוק שלך לפני השינה, מערכת העצבים שלו הופכת לרגועה, ההורמונים מתאזנים והגוף יכול לספק את העייפות.

5. תני לזמן לעשות את שלו ולגוף להתפתח

ככל שהתינוק גדל, המערכות של הגוף מתפתחות באופן טבעי וכך גם מנגנוני השינה והרעב והשובע מבשילים יותר ויותר – רצף השינה גדל ובמקביל הבקשות לארוחות באמצע הלילה מצטמצמות. ממש ממש ממש חשוב גם לדעת ולזכור שהתינוק שלך לא תמיד קם רק עבור אוכל – הוא מתעורר עבור מגוון צרכים ומביע אותם בשפת הגוף שלו.

6. אם התינוק מתעורר בלילה – קראי את שפת הגוף שלו

התינוק שלך יכול להתעורר ממגוון של סיבות חוץ מרעב: צרכים, חוסר נוחות, חום, קור, צורך במגע, חלום, נפל המוצץ ועוד. שפת הגוף של הקטנטן שלך אומרת לך בדיוק למה הוא התעורר! לדוגמא, אם הוא רעב, הוא יראה סימני רעב כמו התעסקות בחלל הפה, הנפות רגליים, ריור, הקשתת הגב. סימנים לפיפי יכולים להיות אי נוחות באזור האגן, בעיטות ברגליים, הוצאת לשון ישרה וכך הלאה לכל צורך. כמובן שלכל תינוק יש את הסימנים הייחודים לצרכים שלו, אותם תוכלי לגלות דרך תצפית – עקבי אחר הסימנים שהוא עושה וקשרי לצורך אחר בכל פעם, עד שתדעי איזה סימן שייך לאיזה צורך. בפעם הבאה שהתינוק שלך מתעורר, עצרי להתבונן ולהבין מה העיר אותו. אני יודעת שזה לא פשוט לפעול כך, בייחוד בשעות הקטנות של הלילה, אבל אני מבטיחה לך שההשקעה הזו תניב פירות!

7. הנקה היא עולם ומלואו

תינוק שיונק, מקבל בזמן ההנקה חום, אהבה, מגע וקירבה. כשאת מניקה, אין לך שליטה על מה שהוא אכל, ההנקה היא לפי דרישה ולא לפי מרווחי זמן מדויקים – לכן, ההנקה גורמת לך לסמוך על התינוק שלך ועל עצמך ובונה ביניכם אמון. תינוק עשוי לבקש לינוק לא רק כשהוא עייף או רעב, אלא גם כאשר כואבת לו הבטן או לקראת התרוקנות – חלב האם משתנה בהתאם לרוק של התינוק, ומייצר נוגדנים וחומר משכך כאבים כשהוא זקוק לו.

 

הנקה ושינה איכותית אכן משתלבים נהדר יחד!

עם סבלנות ומענה נכון לצרכים של הקטנטן שלך, לפי שפת הגוף, המערכת הטבעית שלו תוכל להיות שלמה. למרות ששנת התינוקות בחודשים הראשונים לחייהם, עשויה להיות לא פשוטה עבורנו ועבורם, את תראי שעם ההנקה הוא יצמצם את מספר היקיצות בלילה, ושניכם תשנו טוב יותר.

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

לעוד טיפים וכלים להורות, כתבות ועדכונים

הצטרפי לקהילה שלנו!

דילוג לתוכן