fbpx

גמילה מחיתולים – שלב שני

חיתולס-לוגו---סלוגן מוגדל חתוךהשלב השני בתהליך הגמילה מחיתולים הינו שלב החזרת המודעות. שלב זה מתקיים באמצעות הורדת החיתול. אנחנו מתחילים בשלב הזה רק לאחר ששלב ההכנה לתהליך הגמילה מחיתולים מבוסס היטב. מהות השלב השני בתהליך הגמילה מחיתולים הינו כאמור שלב החזרת המודעות לצורך להתפנות. להלן קצת רקע מדעי: על פני העור שלנו, יש לנו קולטנים. תפקידם של קולטנים אלו הוא בהעברת מסרים מהסביבה למח כך שהמח יוצר תגובה בהתאם. עוד קצת רקע מדעי…וקצת פיזיקה ( 🙂 ) – תהליך נידוף של נוזל הינו תהליך שלוקח אנרגיה מהסביבה שלו, כלומר מעל כל נוזל ישנה שיכבה קטנה של אדי מים. התהליך הזה הינו תהליך שלוקח אנרגיה מהסביבה. בדוגמא חיה יותר – אם שופכים עליכם מים, באיזה שהוא שלב, המים  מתקררים. למה? כי אתם הסביבה של אותם מים, והמים בשביל להתנדף לוקחים מכם אנרגיה. מכם מאיתנו מסוגלים להישאר עם חולצה רטובה לאורך זמן? לא הרבה, נכון? הסיבה לזה נובעת מאותם קולטנים שזהכרנו בהתחלה. הקולטנים מאותתים למח שיש כרגע משהו שלוקח מהם אנרגיה ובתור יצורים עם דם חם, יש לנו מנגנוני אגירת אנרגיה בגוף ולכן כשיש משהו שלוקח מאיתנו אנרגיה, ישנה תחושה של חוסר נעימות.

גמילה מחיתולים מגיל שנה וחצי בקלות וביעילות

ובחזרה לתהליך הגמילה מחיתולים….. כאשר מתחילים תהליך גמילה מחיתולים עם ילד בן שנה וחצי ומעלה, חוץ מהמודעות הטבעית לצורך להתפנות שאינה נשמרה, ילד שעושה פיפי בחיתול, לא מרגיש את תחושת הרטיבות. החיתולים החד פעמיים סופגים באופן כמעט מיידי את הפיפי והתוצאה היא: תחושה חמימה ויבשה. ילד בגיל שנה וחצי ומעלה, לא מקשר בהכרח בין הפיפי שיוצא מגופו לבין התוצאה הפיזיקאלית – נוזל שטבעו להתנדף ולהתקרר.

מכאן שהשלב השני בתהליך הגמילה מחיתולים הוא החזרת המודעות לצורך להתפנות. החזרת מודעות זו נעשית על ידי הורדת החיתול באופן הדרגתי לפרקי זמן קצובים במהלך היום. המטרה היא להחזיר את ההקשר הטבעי של סיבה ותוצאה, בין הפיפי והתוצאה- פיפי=רטוב ובהמשך גם את המודעות הפיזיולוגית לצורך להתפנות. גם את שלב החזרת המודעות אנחנו מבססים על תקשורת ודוגמא אישית כאשר הדגש בשלב השני הינו ההדרגתיות. הסיבה להדרגתיות היא בכדי לא ליצור עומס ולחץ עם שינוי חד ובכך לעודד את השליטה הדו כיוונית על הסוגרים – איפוק והרפייה מודעת.

לפני שמורידים לילד את החיתול מציינים בפניו: " עכשיו מתוקי, אתה תהיה עם תחתונים ואם יש לך פיפי אז תגיד ונעשה איפה שאמא ואבא עושים". בשלב הראשון הוא לא אומר לפני וזה בסדר. הילד צריך ללמוד מה זה פיפי והוא לא אמור להגיד לפני. זו לא פשלה ולא פספוס- זה חלק בלתי נפרד מתהליך הלמידה של הילד את גופו. בשעה שהוא עושה פיפי בתחתונים, חשוב לציין בפניו :"מתוקי עשית פיפי בתחתונים, פעם הבאה תגיד לפני ונעשה בסיר או בשירותים".

לנוחיותכם, ריכזתי עבורכם וידאו קצר המסביר את שלב החזרת המודעות:

את שלב החזרת המודעות מתחילים מחצי שעה עד שעה ביום ומעלים באופן הדרגתי כפי שזה מתאים ומסתדר במסגרת המשפחתית שלכם. בתהליך הגמילה מחיתולים, אני ממליצה להתמיד בשלב כזה בכל יום לפחות לכחצי שעה ביום.

ישנם כמה שלבים בדרך להחזרת המודעות:

1) הילד לומד להתאפק

2) הילד אומר אחרי שהוא עשה

3) הילד אומר בזמן שהוא עושה

4) הילד אומר לפני שהוא עושה

כאשר הילד אומר לפני שהוא עושה, סימן שילדכם במודעות לצורך להתפנות! מזל טוב!

לנוחיותכם, סרטון המסביר את תהליך החזרת המודעות:

לסיכום מה היה לנו בשלב השני של תהליך הגמילה מחיתולים: החזרת המודעות לצורך להתפנות ע"י הורדה הדרגתית של החיתול בשעות קצובות במהלך היום. הורדת החיתול, חשובה שתהיה מבוססת על תקשורת ודוגמא אישית ממש במקביל שלב ההכנה לגמילה מחיתולים.

בהצלחה לכולם 🙂

שלכם,

לריסה

 

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ