fbpx

איך לגמול מחיתולים בלילה

חיתולס-לוגו---סלוגן מוגדל חתוךגמילת הלילה מחיתולים מתבצעת כאשר הילד מודע (מבחינה פיזיולוגית) לצורך להתפנות, או במילים אחרות, גמול מחיתולים במהלך היום. אני ממליצה להתחיל עם גמילת הלילה כאשר בהחלט קיימת מידה מסויימת של מודעות כפי שהרחבנו במאמר גמילה מחיתולים – שלב שני. השלב הזה מתרחש כאשר הילד מבקש לעשות פיפי ולאחר מכן גם עושה פיפי בסיר או בשירותים. הקו המנחה שלכם להתליך הגמילה הינו תקשורת ודוגמא אישית וגם פה, בתהליך הגמילה מחיתולים בלילה, אנחנו נשתמש בתקשורת, תוך כדי הקניית תחושת בטחון לילד. גם בשלב הזה של הורדת החיתול בלילה, ניתן ואף מומלץ להכין את הילד כמה ימים לפני על כך שבעוד מספר ימים הוא יישן עם תחתונים ולא עם חיתול בלילה.

שלב 1: כשהולכים לישון

קודם כל חשוב להבין כי מבחינה פיזיולוגית, בשביל להיכנס לשינה עמוקה, ישנם מספר הורמונים שרמתם צריכה לעלות. הורמונים אלו תלויים אחד בשני. אחד מההורמונים האלו הינו הורמון בשם הADH. זה לא יכול לעלות כשיש שתן בשלפוחית ומצד שני, אם הרמה שלו לא עולה, הורמונים נוספים שקשורים לכניסה לשינה עמוקה, רמתם אינם עולה גם כן. מכאן שלא ניתן להירדם אם יש פיפי בשלפוחית. אני מניחה שרובינו מכירים את זה גם מהחיים האישיים שלנו- מי מאיתנו מסוגל להירדם כשיש לו פיפי? זו הרי מלחמה שהתוצאה שלה ידועה מראש. כך גם הילדים והתינוקות שלנו. מוזמנים לקרוא את המאמר המורחב הפרעות שינה תינוקות בקישור המצורף. ברמה היישומית משמעותה של עובדה זו היא שמומלץ ואף כדאי להציע לילדכם להתפנות לפני שהולכים לישון עוד במהלך טקס השינה. כמובן שהצעתכם צריכה להיות מנוסחת כך שהילד ירגיש את האחריות והשליטה בתהליך.

גמילה מחיתולים בלילה

לאחר שהצעתם לו להתפנות והוא אכן עשה פיפי, אם היה לו, חוזרים לטקס השינה כשבמהלכו, הנכם מציינים בפניו שכעת הוא ישן ללא החיתול ואם יש לו פיפי שיקרא לכם (או שירד לבד- תלוי בגיל שלו) ותעזרו לו להפנות. חשוב שהניסוח יהיה כמה שיותר עינייני תוך כדי הענקת תחושת הבטחון והחום שהוא זקוק לו למען הצלחת התהליך.

שלב 2 : אבזור תואם

מומלץ מאוד,  בתהליך הגמילה מחיתולים בלילה להשאיר אור קטן בחדר או במסדרון ולשים סיר לילה בצמוד למיטה. כמו כן, חשוב שההלבשה תהיה נינוחה ולא כזו שתאלצו להסתבך איתה. ייתכן כי בלילות הראשונים ייתכנו פספוסים במהלך הלילה. זיכרו את אשר דיברנו עליו בשלב השני לתהליך הגמילה מחיתולים – זוהי הדרך של ילדכם ללמוד את גופו שלו.

כדאי מאוד להתאבזר בהתאם. אני פחות ממליצה על שימוש בשעווניות, הן אוגרות בתוכן את החום והלחות והילד עשוי להזיע מחום בלילה, מה שעשוי להפריע לאיכות השינה שלו. במקום שעווניות, ניתן לקנות מגן מזרן טוב או להשתמש במשטחי החתלה (טיפ: משטחי החתלה למבוגרים הם זולים יותר וגדולים יותר) שמניחים על המצעים. בנוסף (או במקום), ניתן גם להעזר בתחתוני גמילה מבד, אלו עוזרים לשמירה על תחושת הרטיבות ובכך משמרים את תחושת השליטה והאחריות לתהליך ובנוסף, מאשפרים לכם לא להחליף את כל סט המצעים והבגדים באמצע הלילה.

שלב 3 : תגובות רצויות

כפי שציינתי, בלילות הראשונים ייתכנו פספוסים. ייתכן כי ילדכם יתעורר מתחושת הרטיבות במהלך הלילה (סביר יותר שיקרה בשימוש בתחתוני גמילה מבד) וייתכן כי תמצאו אותו רטוב בבוקר. בכל מקרה, התגובה הרצויה שלכם לפספוס, חשוב שתהיה עיניינית ככל הניתן : "אהוב שלי, עשית פיפי בלילה, פעם הבאה אם אתה מרגיש שיש לך פיפי, תקרא לי ואני אעזור לך להתפנות". אם הוא התעורר באמצע הלילה מתחוושת הרטיבות, הקפידו לחזור על המשפט גם בבוקר שלמחרת.

לאחר מספר ימים (או כבר מההתחלה), ייתכן כי כשתתעוררו בבוקר, תמצאו את סיר הלילה של ילדכם מלא וילדכם ישן ויבש (איזו תחושה נהדרת!!!). כדאי לציין בפניו כי הבחנתם שהוא התעורר ועשה פיפי בלילה בסיר בדיוק כמו שאמא ואבא עושים. בתגובה זו, אתם מחזירים אותו לדוגמא האישית שעליה מבוסס כל התהליך.

לנוכחיותכם סרטון קצר המסביר על גמילה מחיתולים בלילה:

לילות (וימים) יבשים לכולנו,

לריסה

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ