בטיחות בשנת התינוק – ממה את צריכה להיזהר כשאת משכיבה את הקטנטנים לישון?

בטיחות בשנת התינוק – ממה את צריכה להיזהר כשאת משכיבה את הקטנטנים לישון?

אחת המשימות המשמעותיות ביותר שלנו כהורים היא לדאוג כל העת לבטיחות הילדים שלנו. כשאנחנו ערים זה פשוט יותר, אך מה עושים כשאנחנו והקטנטנים שלנו ישנים? כיצד ניתן לדאוג לבטיחות שלהם גם בזמן השינה ולהניח את הראש על הכרית שלנו בלב שלם ושקט יותר? במאמר הבא אענה על השאלות החשובות האלה על מנת שתוכלי לספק לקטנטנים שלכם את התנאים האידאליים לשינה בטוחה ונעימה

 

נתחיל במספר סטטיסטיקות

תסמונת ה"מוות הפתאומי בעריסה" נחשבת לאחת התסמונות המצערות והטרגיות ביותר בקרב תינוקות. הסיבות לתסמונת טרם ידועות באופן ודאי, אך ישנם גורמי סיכון שצריך להתייחס אליהם ולנטרל עד כמה שניתן. בישראל מוות בעריסה נחשבת לסיבה השלישית למוות של תינוקות, כאשר פגות ומומים מולדים נחשבות לסיבות הראשונות. התסמונת עלולה להתרחש במהלך השנה הראשונה לחייו של התינוק, כאשר 90% מהמקרים קורים בדרך כלל עד גיל חצי שנה, ומחצית מהמקרים מתרחשים בעונת החורף. ממחקרים שנערכו בתחום עולה כי גורמי הסיכון למוות בעריסה הם בין היתר, הפרעות וסיבות גנטיות, פגות וגורמים סביבתיים כמו השכבה על הבטן בזמן השינה, מזרן או מצע רך, חשיפה לעישון, טמפרטורה גבוהה ושינה במיטת ההורים. כלומר, יש ביכולתנו לעשות לא מעט על מנת לדאוג לבטיחות הקטנטנים שלנו.

 

סביבת שינה בטוחה

ראשית, כדאי לוודא שמיטת התינוק והמזרן שעליו ישכב התינוק שלך עומדים בתקני בטיחות עדכניים. חשוב שהמזרן יהיה קשיח, בניגוד לדעה הרווחת לפיה שכיבה על מצע רך תהיה נעימה יותר לתינוק.

יש לכסות את המזרן בסדין מתוח והדוק, ולהימנע משימוש במגני ראש למיניהם מחשש לחנק. אם בחרת להשתמש במגני ראש בכל מקרה, ודאי שהם דקים, מהודקים היטב לדפנות המיטה, ושהשרוכים שלהם לא יהיו נגישים לקטנטן שלך. יש להרחיק מהמיטה חוטים או שרוכים שונים, כמו חוטי חשמל, חוטי וילונות או חוטי מכשיר מובייל. בזמן השינה חשוב שתוודאי שאין במיטה חפצים רכים כמו כריות, בובות או משחקים שונים שעלולים להוות סכנה.

 

שינה משותפת

שינה משותפת עם הקטנטן שלך היא דבר נפלא ונחשבת לגורם מפחית סיכון. בנוסף, היא יכולה להעצים את הביטחון של התינוק שלך, לאפשר לך לענות על צרכיו באופן מיידי יותר, ולחזק את החיבור המיוחד שנרקם ביניכם. חשוב מאד לקיים שינה משותפת באופן בטיחותי, כשהדרך האידאלית ביותר היא להשכיב את הקטנטן שלך על גבו, במיטה נפרדת משלו, בסמוך למיטת ההורים בה את ישנה.

שינה עם הקטנטן שלך במיטת ההורים נחשבת לגורם מגביר סיכון, ומעלה את החשש לחנק משמיכות, כריות או מההורים שעלולים להתהפך תוך כדי שינה מבלי לשים לב. אם את מניקה או מאכילה את הקטנטן שלך בשעות הלילה, דאגי להאכיל אותו כשאת ערנית, ולהחזיר אותו למיטתו להמשך שינה בטוחה ושקטה לשניכם.

 

הטמפרטורה הנכונה

הטמפרטורה המומלצת לשינה של הקטנטן שלך היא 22-24 מעלות. מאד חשוב להימנע מחימום יתר של החדר ולהקפיד על אוורור תדיר של חדר השינה, דבר שעלול להיות מבלבל בעיקר בעונת החורף הקרה. מה לובשים בלילה? ההמלצה היא להלביש תינוקות עד גיל חצי שנה בשכבה אחת יותר מהמבוגר שנמצא באותם התנאים. שימי לב שעודף שכבות עלול להעלות את טמפרטורת הגוף של התינוק שלך יותר מדי, בעת שמנגנון ויסות טמפרטורת הגוף שלו עדיין לא התפתח, והדבר נחשב לגורם סיכון.  בנוסף, חשוב שלא לכסות את פניו של התינוק שלך בזמן השינה.

 

האם מומלץ להשתמש בשמיכה?

את יכולה לבחור שלא לכסות את הקטנטן שלך, במידה שטמפרטורת החדר מאפשרת זאת ולא קר מדי. בלילות הקרים יותר, מומלץ לכסות את התינוק שלך בשמיכה שמתאימה לו מבחינת היקף, משקל וסוג בד, ולהימנע מכיסוי בשמיכות פוך למשל, שנחשבות רכות וכבדות מדי. עדיף להשתמש בשמיכה דקה ורחבה ולהצמיד את שוליה מתחת למזרון. בנוסף, את יכולה להשתמש גם בשק שינה ייעודי לתינוקות, שמאפשר פתרון יעיל ונוח, אך חשוב שתשימי לב שהגפיים של התינוק שלך חופשיות לתנועה בתוך שק השינה, שהוא לא צמוד מדי, ושהוא מתאים בגודלו למפתח הצוואר שלו על מנת למנוע את כיסוי הפנים שלו ולנטרל סכנת חנק.

 

מה לגבי עיטוף?

אם הקטנטן שלך נהנה מתחושת העיטוף שלו, מדובר באמצעי נפלא להרגעה והדמיית תחושת החמימות והמעטפת שחווה ממש לא מזמן ברחם שלך. אם את בוחרת להרדים את התינוק שלך כשהוא עטוף, חשוב שתשכיבי אותו לישון על הגב בלבד. לא מומלץ לשלב עיטוף והשכבה על הבטן או על הצד. שימי לב שהעיטוף נעשה בשמיכה העשויה מבד נושם וקל יחסית, מתחת לקו הצוואר של התינוק שלך, כשהוא אינו לוחץ על גופו. מומלץ להפסיק לעטוף את הקטנטן שלך כשהוא מתחיל להראות יותר סימני תזוזה ולהתהפך בעצמו במיטה, בדרך כלל סביב גיל 3 חודשים.

זהו אמא יקרה, אפשר לומר שאת כבר ממש מוכנה ללילה הבא.
מאחלת לך ולקטנטן שלך לילות רצופי שינה שקטה, נעימה והכי חשוב – בטוחה.

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ

לעוד טיפים וכלים להורות, כתבות ועדכונים

הצטרפי לקהילה שלנו!

דילוג לתוכן