fbpx

איך לשרוד את ארוחת החג עם התינוק?

שוב הגיעו החגים ושוב אותו סיפור מוכר.

אתם מגיעים לארוחת החג אצל הורים או הדודים וכולם שמחים ומתלהבים מהתינוק החדש במשפחה.

ולפני שאת שמה לב, התינוק מתחיל לעבור מיד ליד ולקבל חיבוקים ונשיקות מכל הנוכחים.

"בואו, תנו לנו ליהנות ממנה קצת."

"תראו כמה הוא ערני, צוחק ומחייך."

"תראו כמה הוא מדבר ומקשקש."

"איך הוא נהנה להסתכל על הבני דודים הגדולים."

"איך היא מבסוטה פה מול הטלויזיה."

"איזה סקרנית היא, תראי איך היא מתעניינת באוכל, במשחקים."

אבל מה שקורה בד"כ, שנגמרת ההתלהבות הראשונית וכולם מתיישבים ליד השולחן, זה שהתינוק מתחיל לקטר, להיות חסר מנוחה ולא נותן לאף אחד לאכול את ארוחת החג בשקט.

ולא משנה מה עושים, אף אחד לא מצליח להרגיע אותו.

את מנסה לנדנד אותו, להניק, לתת מוצץ או בקבוק… אבל שום דבר לא עוזר.

כמובן שלכל הסובבים יש דעה או סיבה משלהם למה התינוק מתנהג ככה… אבל אתך זה לא באמת מעניין.

כי התינוק לא מצליח לישון או לאכול… אלא רק בוכה ומקטר.

ואתם כבר רואים שליל החג עומד להפוך לעוד לילה בלי מנוחה. עוד לילה שבו התינוק נרדם לשעה-שעתיים ומתעורר, נרדם ומתעורר, נרדם ומתעורר.

למה זה קורה? ומה אפשר לעשות?

כל הפרטים במאמר הבא.

איך לשרוד את ארוחת החג עם התינוק?

לפני הכל, חשוב להבין משהו על הביולוגיה של התינוק.

לכל יצור חי יש שתי מערכות הורמונליות בגוף שמאזנות זו את זו.

המערכת ההורמונלית הראשונה היא המערכת הסימפטתית. זו בעצם המערכת שאחראית על ההישרדות שלנו.

המערכת הזו מפרישה בגוף הורמון בשם אדרנלין. ההורמון הזה מופרש כאשר חווים מצב של לחץ, ציפייה, כאב, עייפות יתר, הרבה גירויים, סטרס או התרגשות.

המערכת ההורמונלית השנייה היא המערכת הפרה-סימפטתית. זו המערכת האחראית על השינה, העיכול, הסוגרים, לידה, הנקה, מערכת החיסון, הרבייה וכו'. המערכת הזו מופעלת כאשר אנו נמציאם במצבי רוגע, שלווה ונינוחות.

 

 

ההורמון הקטן שמונע מהתינוק שלך להירדם בלילה

הורמון האדרנלין מופרש בבת אחת ובצורה חדה מאוד כאשר יש גירוי מסוים. העניין הוא שילדים ותינוקות, מאוד רגישים אפילו לשינויים קטנים. מה שלא נתפס כגירוי עבורנו, יכול להיות גירוי מאוד מאוד משמעותי עבורם.

לדוגמה, מחוץ לבית, כשנתקלים באנשים חדשים, אורות או שינוי סביבה יש אווירה סימפטית. לכן מופרש בגוף התינוק הורמון האדרנלין. וכאשר מופרש הורמון האדרנלין בגוף, המערכת הפרה-סימפטתית לא יכולה להיכנס לפעולה ולכן התינוק לא יכול להירדם.

בנוסף התינוק יתקשה לאכול בצורה אפקטיבית. וגם אם יאכל העיכול עשוי להיות פחות אפקטיבי (יותר גזים, פליטות, גרעפסים, הפסקות מרובות באוכל וכו'). מה שיוביל לקושי נוסף בהירדמות.

מה גם שחוסר שינה מוביל לתחושת עייפות מוגברת. עייפות מוגברת גורמת להפרשה של עוד אדרנלין. וכך נוצר מעגל שינה הזדוני שיכול להפוך את התינוק להיות מאוד לא נינוח בשעות האלה ולגרור לילות שלמים של התעוררויות מרובות.

 

 

הורמונים בארוחת החג

הבעיה היא שארוחות החג מכילות את כל האלמנטים שגורמים להפעלה של המערכת הסימפטתית ולכן להפרשה של אדרנלין.

לדוגמה, בארוחת החג התינוק נתקל לפתע בהרבה אנשים שהוא לא רגיל לראות ביום יום. הוא נחשף להמון קולות, אורות וריחות. והכל חדש, צבעוני ובעוצמה גדולה יותר ממה שהוא התרגל בבית. במילים אחרות, בארוחת החג יש המון המון גירויים.

לכן, בארוחת החג אנחנו חייבים להבין שהתינוק לא סתם מקטר… יש לו בגוף רמות גבוהות של אדרנלין ובגלל זה נוכל להבחין שהתינוק מראה סימנים בשפת גוף של מערכת סימפטתית.

לדוגמה, התינוק יהיה קולני יותר, ידבר בקול רם, יקשקש, יצחק מדי עד כדי בכי, יבהה בחלל כניסיון להתנתק, יתקשה למקד את מבטו ויסתכל לכל עבר. וכמובן שיתקשה לאכול או להירדם.

ברוב המקרים, התנהגות זו, מתוקה וחמודה ככל שתהיה, מעידה על כך שהתינוק נמצא בעודף גירויים.

 

 

איך מרגיעים ומרדימים תינוק בארוחת החג?

 

1. הקדימו תרופה 

וודאו כי התינוק ישן טוב במהלך אותו היום. וודאו שאתם לא מפספסים ארוחה או שינה, בשביל שהוא לא יגיע לארוחת הערב שהוא כבר בעייפות יתר.

אם אתם מארחים את הסדר אצלכם ואתם יודעים שתהיו עסוקים כל אותו היום בהכנות, נסו לבקש ממישהו קרוב שיהיה עם תינוקכם ושיוודא שהוא ישן ואוכל בזמן.

 

2. זהו את הסימנים המוקדמים לשינה של התינוק

המערכת הפרה סימפטתית, זו שאחראית על השינה, העיכול וכו', מופעלת במצבי שלווה, רוגע ונינוחות. צרו את האווירה הזו כשאתם מזהים את הסימנים המוקדמים לשינה של תינוקכם.

אל תחכו לבכי! שימו טיימר בטלפון, שבו כל 20-30 דקות יוצאים החוצה לשקט. שאתם הולכים למקומות יותר שקטים, החוצה או לחדר שקט, אתם פתאום תראו את הסימנים של התינוק לשינה ותוכלו לענות על הצרכים שלו.

כנסו מיד לחדר שקט, שהתאורה בו חלשה ואין בו כמעט אנשים, תאכילו את התינוק בנחת ותרדימו אותו באותו החדר. גם אם זה קורה בתחילת הערב, הרי שעדיף שהתינוק יישן מעט, יאגור כוחות מאשר שיהיה עם רמות גבוהות של אדרנלין למשך כל הערב.

תסבירו למשפחה את המצב שאתם צריכים לעשות הפסקות עם הילד כדי שישתפו אתכם פעולה.

 

3. היעזרו במנשא

אם אין באפשרותכם להרדים את התינוק בחדר אחר, אם אין כזה חדר, או אם הוא לא מספיק שקט או כי יש בו תנועה מתמדת של אנשים, מנשא זה הפתרון עבורכם!

הכניסו את התינוק למנשא, גשו לפינה שקטה יותר, הרגיעו את האווירה ונסו לתת מענה למה שהוא זקוק לו כרגע, באופן שקט ואינטימי.

מנשא, כשהתינוק עם הפנים אליכם, מדמה באופן הכי טוב את המערכת הפרה סימפטתית.

 

4. היו קשובים לרחשי ליבכם

אפילו אם אנשים אחרים לא חושבים כמוכם, אם זיהיתם שהתינוק זקוק למשהו, נסו לתת לו מענה.

לפעמים הרבה עצות או כיווני מחשבה אחרים יכולים לבלבל אתכם ולגרום לכם להרגיש חסרי בטחון. את התחושה הזו אתם מעבירים לתינוקכם שכמובן משפיעה גם היא על ההתנהגות שלו.

אתם ההורים הכי טובים לילדים שלכם ומעצם היותכם כאלה, אתם יודעים שזה מה שהוא צריך עכשיו גם אם למישהו אחר, זה נראה אחרת.

 


 

שיתוף ב facebook
פייסבוק
שיתוף ב twitter
טוויטר
שיתוף ב linkedin
לינקדאין
שיתוף ב email
אימייל
שיתוף ב whatsapp
ווטסאפ